اقتصاد دیجیتالتحلیلدیپلماسی علم و فناوریفناوری اطلاعات

مایکروسافت و سلطه بر اقتصاد دیجیتال

اکنون که مقامات کمیته‌های رقابت در سراسر جهان، طرح مایکروسافت برای خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد را بررسی می‌کنند، باید درنظر بگیرند که این قرارداد سلطه مایکروسافت در فناوری را بیشتر تقویت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، ان مارکوف، نویسنده سرشناس نیویورک تایمز در حوزه تکنولوژی، سال ۱۹۹۶ مقاله‌ای در مورد استراتژی و رفتار مایکروسافت نوشت و در آن مایکروسافت را «پادشاه رایانه‌ها» نامید که در آن سال‌ها برای کنترل و سیطره بر اینترنت نوپا نیز مبارزه می‌کرد. در نهایت نیز این اعتراضات، منجر به گردآوری قوانین ‌آنتی‌تراست از سوی حکومت‌ها با مجازات سنگین برای شرکت‌های تمامیت‌خواه شد.

عطش مایکروسافت در این سه دهه فروکش نکرده است

اگر در این چند ماهه، اخبار تکنولوژی را پیگیری کرده باشید، حتما از تلاش مایکروسافت برای نهایی کردن قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد مطلع هستید. حالا مایکروسافت طنین ترسناک جدیدی دارد. در سال ۱۹۹۶ مایکروسافت می‌خواست به «سیستم عامل اینترنت» تبدیل شود تا هرکس برای حضور وبسایت خود در اینترنت به مایکروسافت نیازمند باشد. امروز، این جاه طلبی نه تنها تغییر نکرده است، بلکه رشد کرده و پیچیدگی‌های جدیدی به خود دیده است.

خرید اکتیویژن که در این سال‌ها ناشر بهترین بازی های کامپیوتری بوده، یک قطعه از پازل مایکروسافت برای کنترل سه رکن کلیدی اقتصاد دیجیتال در نسل‌های آینده است: بازی، رایانش ابری و هوش مصنوعی.

مایکروسافت و اکتیویژن

کنترل هر یک از این سه، مشکلات رقابتی مهمی را در دنیای فناوری به همراه دارد و کنترل هر سه به شکلی موثر مایکروسافت را به قطب کل اقتصاد دیجیتال برای چندین دهه تبدیل می‌کند.

هدف مایکروسافت انحصاری کردن کال آو دیوتی نیست، بلکه انحصار رایانش ابری است

بیشترین توجه در مورد خرید اکتیویژن بر روی پتانسیل آن برای کنترل دسترسی به عناوین بسیار محبوب مانند کال آو دیوتی متمرکز شده است. اما، حتی اگر مایکروسافت مطابق وعده‌هایش همچنان به ارائه دسترسی منصفانه به رقبایی مانند سونی در دهه آینده ادامه دهد، مشکل واقعی کنترل موتورهای گرافیکی این بازی‌ها است.

گرافیک برای نسل بعدی تجربه دیجیتال ضروری خواهد بود. مطمئن به نظر می‌رسد که اینترنت پایگاه داده‌ها و صفحه‌نمایش‌ها با یک تجربه همه جانبه‌تر جایگزین خواهد شد و موتورهای گرافیکی در ارائه این موارد بسیار مهم خواهند بود. عامل دومی که بازی را هدایت می‌کند، ابر است. به نظر می‌آید دوران کنسول‌ها رو به پایان است. بازی‌هایی که به‌عنوان دیسک‌های فیزیکی فروخته می‌شوند در حال حاضر با دانلود جایگزین شده‌اند و بازی‌های آنلاین یک امر عادی است. همه این‌ها به ابر بستگی دارد.

خدمات ابری از مقیاس سود می برند؛ نه فقط از نظر فروش سرویس‌های ابری، بلکه در استخراج و ایجاد تجزیه و تحلیل از انبوه داده‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کنند. مایکروسافت با کنترل بازی‌ها و گیمرهای وفادار اکتیویژن، مقیاس و قابلیت‌های ابری مایکروسافت آژور را تقویت می‌کند و در عین حال میلیون‌ها گیمر را در اکوسیستم خود زنجیر می‌کند. بدین ترتیب این قدرت را دارد که از بازی‌ها برای ایجاد تسلط بر رایانش ابری استفاده کند، درست مانند کاری که در گذشته با «آفیس ۳۶۵» و «ویندوز سرور» انجام داده است.

رایانش ابری

مایکروسافت برای کنترل هوش مصنوعی ChatGPT را به بینگ آورده است

همین امر را می‌توان در سرمایه‌گذاری اخیرش در OpenAI کسب و کار خالق ChatGPT مشاهده کرد. این می‌تواند به مایکروسافت یک مزیت فوری بدهد و مشتریان را تشویق کند که به جای گوگل از موتور جستجوی بینگ استفاده کنند.

در حالی که این امر در نهایت رقابت معناداری را برای گوگل به ارمغان می‌آورد، خطر این است که یک بازیگر برتر با نوآوری شرکت دیگری به سادگی جایگزین موتور جستجوی کهنه‌کاری مانند گوگل شود. زبان طبیعی، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، و همچنین توانایی خیره کننده هوش مصنوعی برای ارائه پاسخ به جای فهرستی از نتایج، می تواند این بازار را متحول کند.

مایکروسافت اج و بینگ به همراه چت جی پی تی

مهم‌تر از آن، ChatGPT به مایکروسافت ابزارهای اضافی می‌دهد تا مجموعه نرم‌افزارهای خود را به هم متصل کند و به آژور، عملا اجازه دهد راهکارها و ارائه‌دهندگان جایگزین را کنار بزند.

OpenAI به مایکروسافت دو مزیت مهم دیگر نیز خواهد داد. توجه کنید مدل‌های هوش‌مصنوعی نه تنها به مقادیر قابل توجهی از قدرت پردازش و ذخیره سازی داده نیاز دارند، بلکه حجم عظیمی از اطلاعات را از کاربران خود جمع آوری می‌کنند. هر تعاملی برای بهبود و تقویت هوش مصنوعی به الگوریتم‌های یادگیری وارد می‌شود. بار دیگر، اثرات این هوش مصنوعی به شدت به نفع مایکروسافت آژور است که زیرساخت ابری را پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت به ChatGPT به عنوان عاملی برای رشد آژور نگاه می‌کند

هدف اصلی سرمایه‌گذاری مایکروسافت، تعهد به آژور به عنوان زیرساخت ابری انحصاری برای OpenAI است. این نه تنها OpenAI و ChatGPT را به آژور آمیخته می‌کند، بلکه به این معنی است که هر مشتری آینده‌ای که به دنبال استفاده یا ادغام ChatGPT باشد، ناچار به استفاده از آژور نیز خواهد بود.

بنابراین، ستون سوم، خود ابر، هسته اصلی هر یک از این اقدامات مایکروسافت است. انبوهی از شکایات که سال گذشته توسط فروشندگان زیرساخت‌های ابری به کمیسیون اروپا ارسال شد، دقیقاً این نکته را نشان می‌دهد. مایکروسافت از طریق شیوه‌های غیرمنصفانه صدور مجوز نرم‌افزار، همان رفتاری که از اوایل دهه ۱۹۹۰ نشان داده و به خاطر آن مورد انتقاد قرار گرفته است؛ به دنبال وابسته کردن مشتریان در فضای ابری خود است.

شکایات شرکت‌های Nextcloud و Slack نیز اذعان می‌کند که شیوه‌های از سوی مایکروسافت طراحی شده تا با گرفتار کردن مشتریان در راهکارهای مایکروسافت، رقبا کنار بروند. همه یک دیدگاه مشترک دارند که مایکروسافت یک بار دیگر مانند نرم‌افزار آفیس و ویندوز از تسلط خود استفاده می‌کند تا به‌طور ناعادلانه کنترل بازار مجاور را در دست بگیرد و بار دیگر، این احتمال وجود دارد که تنها سازمان‌های رسمی و راهکارهای تحمیلی، بتوانند مایکروسافت را مجبور به تغییر رفتار خود کنند.

آینده اقتصاد دیجیتال نباید به دست مایکروسافت بیافتد

ابر، هوش مصنوعی و بازی‌های کامپیوتری پایه‌های موج بعدی رشد و نوآوری در دنیای دیجیتال هستند. اجازه دادن به تسلط برای توسعه در هر یک از این زمینه‌ها، فرصت کسب‌وکارها به خصوص کسب‌وکارهای اروپایی را برای رقابت محدود کرده و به اهداف دیجیتالی اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند.

خطرات سلطه مایکروسافت بر اقتصاد دیجیتال

اجازه دادن به یک شرکت برای تسلط بر هر سه عنصر حیاتی برای رقابت در بازارهای دیجیتال فاجعه بار خواهد بود و نهایی شدن قرارداد اکتیویژن یک امتیاز خطرناک برای مایکروسافت و سلطه‌طلبی این شرکت است.

منبع: بازار به نقل از آی تی جو – رسانه تخصصی فناوری اطلاعات و مراکز داده

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3378

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown