اتاق بازرگانیاقتصاد کلانبازرگانی و تجارتبانک و بیمهدیپلماسی تجاریگفتگو

شرایط داخلی اقتصاد، رقابت‌پذیری صادراتی را از بین می‌برد

در گفتگو با عضو هیات رئیسه اتاق ایران

عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تولید داخلی نمی‌تواند رقابت‌پذیری خود را برای صادرات حفظ کند و در نتیجه بازارهای صادراتی خود را از دست خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی در بازارهای صادراتی، تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز از دو زاویه متضرر می‌شویم به این معنا که از یک سو افزایش نرخ ارز در بازار داخلی را تجربه کردیم و از سوی دیگر کالاهای وارداتی با نرخ بالا وارد کشور شده و برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نرخ ارز را یکی از مولفه‌های موثر در اقتصاد دانست و افزود: نمی‌توان به‌راحتی از نرخ ارز و تاثیر و اهمیت آن در اقتصاد صرف نظر کنیم. هرگونه تغییر در نرخ ارز ناشی از سیاست‌های پولی و مالی است و رفتار ذی‌نفعان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی در برخی از مقاطع دولت‌ها به این نتیجه می‌رسند که بهتر است ارزش پولی را تضعیف کرده تا اینگونه توان تولید و صادرات در بازارهای کشورهای دیگر را تقویت کنند؛ به بیان دیگر یک اقتصاد داخلی با این هدف که بخواهد توان صادراتی را افزایش بدهد قدری ارزش پول ملی داخلی را عامدانه تضعیف می‌کند.

خزانه‌دار اتاق ایران ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تولید داخلی نمی‌تواند رقابت‌پذیری خود را برای صادرات حفظ کند و بدین‌ترتیب بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم و اینگونه از دو زاویه متضرر می‌شویم به این معنا که از یک سو افزایش نرخ ارز در بازار داخلی را تجربه کردید و از سوی دیگر کالاهای وارداتی ما با نرخ بالا وارد کشور می‌شود و برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود.

جمیلی با بیان اینکه در چنین شرایطی صنعت‌گران ناگزیرند مواد اولیه را با قیمت مضاعف خریداری کنند، گفت: دولت باید از نرخ ارز مراقبت کند؛ بنا به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی این امکان برای دولت وجود ندارد. لطمه‌ای که تولید، اقتصاد و تجارت خارجی کشور با تغییر نرخ ارز تجربه کرده است به مراتب بیشتر از مسیر رشد و افزایش صادرات با تغییر نرخ ارز است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران که با ایلنا گفتگو می‌کرد، با اشاره به افزایش و کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: عدم وجود چشم‌انداز و آگاهی ذی‌نفعان از نرخ ارز فرآیند تولید کشور را زیر سوال می‌برد و فعال اقتصادی که محصولی را تولید و برای صادرات آن برنامه‌ریزی کند به یک باره با تغییر نرخ ارز از سوی دولت، مواجه شده و به دنبال آن شیوه محاسبه، نرخ استرداد، نرخ ارز و بخشودگی  تغییر می‌کند و اگر بخواهیم از آغاز این روندها را تغییر بدهیم با چالش‌های اقتصادی جدی درگیر خواهیم شد.

به گفته این فعال اقتصادی جدای از اینکه در بسیاری از حوزه‌ها اقتصاد ایران دچار ضعف، تناقض، سختی و پیچیدگی است؛ اما موضوع ثبات نرخ ارز به ‌عنوان اولین پیش فرض یک مسیر برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

جمیلی ساده‌ترین موضوع و کارآمدترین شکل نظام اقتصادی را برپایه عرضه و تقاضا دانست و افزود: تا زمانی‌که تقاضا برای ارز وجود دارد و نمی‌توان آن را تامین کرد و همچنین نگرانی از آینده آن وجود دارد این مشکلات حل نخواهد شد. ما نیاز داریم ثروتی را خارج از کشور به‌عنوان ارز تولید و آن را وارد کشور و صرف مصارف داخلی کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه ارز صادراتی در خارج کشور تولید نمی‌شود که بخواهیم آن را بازگردانیم، گفت: موضوع تورم نیز خود را در قیمت و بازار نشان می‌دهد؛ این تورم در کشوری که اقتصاد آن تا این میزان آشفتگی دارد و به ارز به عنوان یک کالای سرمایه‌ای که توان نقدشوندگی آن بالاست نگاه می‌کند، طبیعی است و همین مسئله مشکلات را دوچندان می‌کند.

او درباره افزایش عامدانه نرخ ارز توسط دولت برای جبران کسری بودجه نیز گفت: من موافق این دیدگاه نیستم زیرا آسیبی که دولت و کشور از این موضوع متحمل می‌شود بیشتر از صرف آن است. شاید در رهگذر این اتفاق، بخشی از کسری بودجه جبران شود اما اگر نیت اصلی جبران کسری بودجه باشد، کار عاقلانه‌ای نیست و هیچ مسئولی این موضوع را به عنوان راهکار و راه‌حل ارائه نخواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3083

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown