آسیای جنوب شرقیآفریقای مرکزی و جنوب آفریقاخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی انرژیگفتگونفت و انرژی

قطر، مصر و چین؛ سه بازیگر جدید بازار گاز اروپا

جهان شاهد یک سالگی فاجعه انسانی حاصل از جنگ روسیه و اوکراین است، جنگی که نشانه‌های آن از چند ماه قبل مشخص شده بود و حالا فصل جدیدی را در بازار انرژی دنیا گشوده است. چند ماه قبل، پیش‌بینی می‌شد اروپا در زمستان حتی نتواند چراغ‌ها را روشن نگه دارد و در تامین گاز صنایع دچار مشکل شود، ولی بر اساس گزارش بلومبرگ، زمستان معتدل، صرفه‌جویی به لطف قبوض بالای انرژی و تنوع‌بخشی به منابع تأمین انرژی باعث شده ورق به نفع اقتصاد اروپا بچرخد و وضعیت بهتر از پیش‌بینی‌ها برای این بلوک رقم بخورد. ذخایر گازی اروپا بالاتر از میانگین پنج‌ساله است و این مسأله به کاهش قیمت گاز کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، روح الله کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی درباره عواقب این جنگ بر بازار گاز دنیا به پایگاه اینترنتی بازار می‌گوید: روسیه از همان ابتدا مخالف نزدیک شدن ناتو به شرق بود اما ناتو این مساله را نادیده گرفت و شروع به حمایت از رییس‌جمهور اوکراین کرد.

او آمریکا را پشت پرده این جنگ می داند، به بازار گفت : امریکا از همان ابتدامی خواست که روسیه را وارد این جنگ کند. چرا که جدای از مسائل سیاسی می توانست از صادرات نفت و گاز به اروپا منتفع شود که البته این اتفاق هم رخ داد.

او همچنین وابستگی گازی اروپا به روسیه از دهه ۶۰ ایجاد شده بود، گفت: بعد از شروع جنگ بسیاری این سوال را مطرح می کردند که آیا اروپا قادر به قطع وابستگی گازی خود خواهد شد.؟

آیا اروپا موفق به قطع وابستگی گازی خود شد؟

کارشناس بازار انرژی افزود: هرچند که مقدار وابستگی اروپا کاهش چشم گیری یافته اما با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز نتوانسته به صورت صد درصدی این وابستگی را از بین ببرد.

او در ادامه سخنان خود درباره تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی گاز، گفت: قیمت گاز در بازار جهانی به شدت افت کرده به طوری که قیمت این انرژی در آمریکا به کمتر از ۲ دلار رسیده که کاهش قیمت در بازار جهانی بی سابقه است.

کهن هوش نژاد با اشاره به اینکه پیش از جنگ روسیه و اوکراین، عمده گاز اروپا از طریق خطوط لوله نورداستریم یک و دو تامین می شد، افزود: بعد از این جنگ و مورد حمله قرار گرفتن نورد استریم، اروپا به سمت استفاده از گاز مایع یا همان ال ان جی حرکت کرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا بر خلاف پیش بینی ها قیمت گاز افزایش نیافت، اظهار داشت:زمستان ۲۰۲۲ بر خلاف پیش بینی ها زمستان سردی برای اروپا نبود و همین مساله باعث شد که تقاضا کاهش پیدا کند.

احتمال افزایش قیمت ها در سال ۲۰۲۳

نکته مهم آن است که نااطمینانی ها نسبت به چشم‌انداز افزایش قیمت ها همچنان وجود دارد؛ حتی با وجود خوش‌بینی در مورد اینکه بدترین بحران انرژی اروپا پشت سر گذاشته شده است. از طرف دیگر، بازگشایی ناگهانی چین و حذف محدودیت‌های کووید در این کشور هم می‌تواند شرایط را برای اروپا سخت‌تر کند، زیرا در شرایطی که اروپا در حال جایگزینی ذخایر گازی روسیه با سایر منابع است، بازگشایی ناگهانی چین تقاضای گاز طبیعی را در جهان افزایش داده و بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.

آنگونه که تحلیل گر مسائل انرژی می گوید: بر اساس پیش بینی ها در سال ۲۰۲۳ اینگونه نخواهد بود و شاهد افزایش تقاضای گاز و بیشتر شدن فشارها روی تامین ال ان جی خواهد بود. به همین دلیل ممکن است که دنیا قادر به تامین ال ان جی مورد نیاز خود نباشد و همین مساله منجر به افزایش قیمت گاز شود.

او همچنین معتقد است که سرمایه گذاری در حوزه ال ان جی در سال های آینده افزایش چشم گیری را تجربه خواهد کرد.

او همچنین با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ واردات ال ان جی اروپا افزایش ۷۰ درصدی را تجربه کرده است، ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ سهم روسیه از تامین گاز ۳۳ درصد بود اما با افزایش واردات ال ان جی سهم روسیه به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

او اظهار داشت: نروژ بزرگترین صادرکننده به اروپا بوده که سهمش از بازار به ۲۲ درصد رسیده است. به نظر می رسد که این تغییرات ماهوی بوده و تا سالیان سال به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گفته این تحلیل گر بازار انرژی، سهم ال ان حجی از کل مصرفی اروپا از ۱۳ به ۳۳ درصد رسیده است. ضمن اینکه تقاضای گاز اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد چراکه زمستان سختی نبود توانست با ذخیره سازی بخشی از کاهش سهم روسیه را جبران کند.

نورداستریم، سرمایه ای که هدر رفت

کهن هوش نژاد همچنین با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سبد انرژی مصرفی اروپا، گفت: با تغییرات ماهوی اتفاق افتاده دیگر خط لوله برای اروپا معنایی ندارد. حتی به نوعی می توان گفت که سرمایه گذاری هایی که برای خطوط لوله به خصوص نورد استریم ۲ انجام شده به نوعی هدر رفت است. البته پیش از این نیز صحبت هایی راجع به امنیت و اقتصادی نبود خطوط لوله مطرح بود که جنگ روسیه و اوکراین آنها را به واقعیت نزدیک کرد.

کهن هوش نژاد با بیان اینکه آمریکا به سرعت در حال توسعه ظرفیت توسعه ال ان جی خود است، افزود: می توان گفت که، آمریکا بزرگترین بهره بردار این جنگ بوده است.

او همچنین درباره بازیگران جدی بازار ال ان جی گفت: هرچند که قطر خیلی توان افزایش ظرفیت خود را ندارند ولی به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران این بازار خواهد بود. چین هم وارد این بازار شده و بخش زیادی از قراردادهایی مربوط به سال های ۲۰۲۷ را از آن خود کرده است. مصر هم قابلیت این را دارد که یکی از صادرگنندگان جدید گاز به اروپا باشد. به عبارتی اینها بازیگران جدید بازار گاز خواهند بود.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3416

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown