آسیای مرکزی و قفقازاخباردیپلماسی انرژینفت و انرژی

نیروگاه‌های جدید خورشیدی با حمایت بانک جهانی در ازبکستان راه اندازی می‌شوند

در راستای همکاری‌های بانک جهانی با ازبکستان، شورای مدیران اجرایی این بانک برای اجرای پروژه Scaling Solar 2 در این کشور مبلغ 12 میلیون دلار تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان با هیئت بانک جهانی به سرپرستی “آنا بجرده”، معاون رئیس بانک جهانی در امور مربوط به اروپا و آسیای مرکزی ملاقات نمود. گسترش مشارکت راهبردی و همکاری‌های چند جانبه بین ازبکستان و گروه بانک جهانی و همچنین همراهی فعال این نهاد بین المللی پیشرو در پیشبرد برنامه اصلاحات در این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنا به اظهارات معاون بانک جهانی در سال های اخیر، حجم پروژه‌های مشترک به طور قابل توجهی افزایش یافته و به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است. امروزه ازبکستان به یکی از بزرگترین ذینفعان بانک تبدیل شده است.

برنامه مشارکت برای سالهای 2026-2022 در خصوص ازبکستان بر اساس حوزه‌های کلیدی، استراتژی توسعه ازبکستان جدید تصویب شده و در حال اجرا است. پیشرفت های قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند مبارزه با فقر، تحول بخش انرژی و گذار به اقتصاد “سبز”، خصوصی سازی، تدوین استراتژی برای جذب سرمایه گذاری خارجی، حمایت از سیستم بهداشت و درمان حاصل شده است.

بانک در نظر دارد به طور فعال برنامه‌های بلند مدت برای مبارزه با فقر، تقویت استراتژی توسعه و تامین مالی پروژه‌های تجاری، نوسازی زیرساخت های روستایی و شهرهای متوسط، اشتغال زنان و آموزش حرفه ای برای جوانان و اجرای استراتژی سلامت تا سال 2030 را ترویج کند.

در این ملاقات هر دو طرف به موضوعاتی نظیر ادامه کار عملی در زمینه حمایت از بودجه، اصلاحات ارضی، بهبود کارایی تامین مالی کشاورزی و مدیریت آب و همچنین تسریع در برنامه خصوصی سازی برای بانک ها و شرکت های دولتی پرداختند.در نهایت توافق بر سر تصویب “نقشه راه” مشترک برای تسریع در تهیه و اجرای پروژه‌های اولویت دار در ازیکستان حاصل شد.

این پروژه به گسترش ظرفیت این کشور برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر و همچنین حمایت بیشتر از برنامه دولت برای گذار به اقتصاد سبز و ترویج کربن زدایی بخش انرژی کمک خواهد کرد.

در سال 2019، ازبکستان اولین کشور خارج از آفریقا بود که به برنامه مقیاس خورشیدی گروه بانک جهانی  پیوست. نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی نوایی اولین نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ در ازبکستان است. ضمانت انجام این پروژه توسط بانک جهانی انجام شده و خدمات مشاوره ای و تامین مالی آن توسط شرکت بین المللی IFC تحت برنامه فوق الذکر صورت پذیرفت.

پروژه جدید Scaling Solar 2 یک مقیاس بزرگ در تولید انرژی خورشیدی با ظرفیت اضافی 440 مگاوات در دو منطقه ازبکستان است که بر اساس موفقیت پروژه Scaling Solar 1 تنظیم شده است.

در ماه مه 2021، ازبکستان برنده مناقصه مشارکت عمومی- خصوصی (PPPs) برای دو نیروگاه خورشیدی جداگانه، هر یک با ظرفیت 220 مگاوات در سمرقند و جیزاخ را اعلام کرد. شرکت “مصدر”، فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در امارات متحده عربی، برنده این مناقصه شد.  پروژه‌های PPP که توسط خدمات مشاوره ای شرکت IFC پشتیبانی می‌شوند، از ضمانت‌های پرداخت بانک جهانی تا سقف 12 میلیون دلار تحت برنامه WBG Scaling Solar بهره خواهند برد.

نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق سمرقند و جیزاخ که با ضمانت پرداخت بانک جهانی پشتیبانی می‌شوند، سالانه 1.1 تراوات ساعت (TWh) برق تجدیدپذیر تولید خواهند کرد. آنها از انتشار CO2 در حدود 110000 تن متریک در سال به طور متوسط یا در مجموع حدود 3.4 میلیون متریک تن در طول عمر خود جلوگیری می‌کنند.

نیروگاه‌های خورشیدی فوق از طریق شرکت های زیر مجموعه هولدینگ “مصدر” اجرا خواهد شد. آنها هر دو نیروگاه خورشیدی را توسعه، تأمین مالی، ساخت، بهره برداری و نگهداری خواهند کرد. شرکت های مذکور متعهد به فروش برق تولیدی بر اساس تعرفه قراردادهای خرید برق  (PPAs) امضا شده با شبکه برق ملی دولتی ازبکستان JSC (NEGU) هستند.

بانک جهانی ضمانت پرداخت برای شبکه برق ملی دولتی ازبکستان تا سقف 6 میلیون دلار برای هر یک از کارخانه‌های مناطق سمرقند و جیزاخ (در مجموع تا 12 میلیون دلار) ارائه خواهد کرد. این ضمانت‌نامه‌ها اعتبار اسنادی بلندمدت را متوقف می‌کنند تا اطمینان حاصل ‌شود که شبکه برق ملی دولتی ازبکستان به تعهدات پرداخت به موقع بر اساس تعرفه قراردادهای خرید برق  با شرکت‌های مجری پروژه عمل می‌کند. علاوه بر این، بانک جهانی به حمایت خود برای ایجاد محیطی مناسب برای استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر خصوصی و اصلاحات بخش گسترده تر در ازبکستان ادامه می دهد.

شرکت “مصدر” برای اجرای این نیروگاه‌های خورشیدی 193 میلیون دلار از سهام خود را در شرکت های مجری پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد. بسته تامین مالی 216 میلیون دلاری نیز توسط بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) ارائه خواهد شد.

Scaling Solar  برنامه بانک جهانی است که تاسیس و توسعه سریع پروژه‌های خورشیدی بزرگ با تامین مالی خصوصی را برای دولت ها تسهیل می‌کند. این تسهیلات شامل بسته ای از مشاوره‌های تخصصی، اسناد کاملاً قالب بندی شده، تامین مالی از پیش تایید شده، محصولات بیمه ای و ضمانت نامه است.

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3493

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown