اخباراروپا / اتحادیه اروپابازرگانی و تجارتخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی انرژیدیپلماسی تجاریدیپلماسی سلامتکشاورزی و دامپرورینفت و انرژی

صادرات ترکیه به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس طی 10 ماه نخست سال جاری میلادی

صادرات ترکیه به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس طی 10 ماه نخست سال جاری میلادی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، مجمع صادرکنندگان ترکیه در گزارشی به بررسی وضعیت صادرات این کشور به کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس پرداخت که اهم نکات آن به شرح ذیل می‌باشد:
صادرات ترکیه در 10 ماه نخست سال جاری میلادی به بحرین، امارات متحده عربی (امارات)، فلسطین، عراق، ایران، رژیم صهیونیستی، قطر، کویت، جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC)، لبنان، سوریه، عربستان سعودی، عمان، اردن و یمن بیش از 26.7 میلیارد دلار بوده است.

بازار کشورهای خاورمیانه از بازارهای سنتی ترکیه به شمار می رود که در سال جاری میلادی نیز تقاضا برای استفاده از محصولات ترک در این کشورها به طور قابل توجهی افزایش یافت.

مسئولان عالی رتبه اقتصادی ترکیه با انجام سفرهای متعدد به کشورهای حوزه خلیج فارس و دیدار با همتایان و مسئولان بخشهای خصوصی در تلاشند تا دامنه دسترسی بخش خصوصی ترکیه را به بازار این کشورها بیش از پیش گسترش دهند. سفر ماه گذشته محمت شیمشک وزیر خزانه و دارایی ترکیه به امارات، قطر و عربستان و دیدار با بیش از 200 تن از نمایندگان شرکتهای بخش خصوصی و سرمایه گذاران نمونه ای از این فعالیتها بود.

در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی، بیشترین صادرات ترکیه در بین کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس به عراق با 7.7 میلیارد دلار بوده است. پس از عراق، امارات و رژیم صهیونیستی هر کدام با 4.4 میلیارد دلار، ایران با 2 میلیارد دلار و عربستان سعودی با 1.8 میلیارد دلار قرار دارند.

در همین مدت، صادرات این کشور با 1.3 میلیارد دلار به قبرس ترک نشین، 1.1 میلیارد دلار به سوریه و لبنان، 716 میلیون دلار به یمن، 591.6 میلیون دلار به قطر، 579 میلیون دلار به اردن، 454.8 میلیون دلار به کویت، 248.1 میلیون دلار به عمان، 122.9 میلیون دلار به بحرین و 103.9 میلیون دلار به فلسطین بوده است.

بخش غلات و مواد شیمیایی در کانون توجه قرار گرفت

ترکیه در 10 ماه نخست سال جاری میلادی در بخش‌های «غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌ها» و «مواد و فرآورده‌های شیمیایی»، هر کدام با ۳.۷ میلیارد دلار بیشترین صادرات را در خاورمیانه و حوزه خلیج ‌فارس داشته‌ است.

پس از بخشهای صنفی فوق، صادرات ترکیه به کشورهای مناطق مذکور در طلا و جواهر ۲.۶ میلیارد دلار، فولاد ۲.۳ میلیارد دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی ۱.۹ میلیارد دلار بوده است.

نگاهی به توزیع استانی صادرات ترکیه به خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس نشان میدهد که استانبول با 11.8 میلیارد دلار پیشتاز صادرات به کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس بوده و این کلانشهر به تنهایی 44.2 درصد از صادرات کشور را به خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده است.

صادرات ترکیه در ماه اکتبر با 7.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 22.9 میلیارد دلار رسید. صادرات این کشور در 10 ماه نخست سال جاری میلادی به 210 میلیارد دلار و در یک بازه زمانی 12 ماه گذشته به 254.8 میلیارد دلار رسیده است.


منبع: MFA


 

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5336

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown