آفریقای مرکزی و جنوب آفریقااقتصاد کلانبازرگانی و تجارتدیپلماسی تجاریگزارش

تانزانیا چه مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است؟

کشور تانزانیا در شرق و جنوب قاره آفریقا برای سرمایه‌گذاران خارجی مشوق‌هایی را در نظر گرفته تا فعالیت در حوزه‌های اقتصادی را برای علاقمندان حضور در بازار 450 میلیونی اقتصاد کشورش را تسهیل کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌توانند با مطالعه این گزارش با عمده‌ترین مشوق‌های سرمایه‌گذاری در تانزانیا آشنا شوند. مشوق‌های موجود برای سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد تانزانیا به شرح زیر  است:

1-دسترسی به بازار وسیع

سرمایه گذاری در تانزانیا دسترسی به بازاری با بیش از 450 میلیون نفر در شرق و جنوب آفریقا را تضمین می­کند که در آن تانزانیا از ترتیبات تجاری ترجیحی برخوردار است. همچنین این کشور، تحت قانون آگوا، واجد شرایط صادرات پارچه و پوشاک و بیش از 6000 محصول به ایالات متحده آمریکاست. علاوه بر این، تانزانیا با عضویت در بازار EAC و SADC، دسترسی وسیعی به بازارهای مصرفی منطقه دارد. تانزانیا شریک تجاری چین (بیش از 4000 کالا)، کانادا و ژاپن است. بنابراین سرمایه­ گذاری در تانزانیا مزیت و فرصت دسترسی به بازارهای محلی، منطقه ­ای و بین ­المللی را فراهم می­کند.

2-منابع طبیعی غنی

تانزانیا با خط ساحلی 1424 کیلومتری، دارای منابع طبیعی مختلفی از جمله زمین­های قابل کشت بزرگ، جاذبه­ های گردشگری در سطح جهانی، مواد معدنی، نفت و گاز است. زمین­های قابل کشت، آب و هوای مساعد و آب­های زیرزمینی و سطحی فرصت­هایی را در زمینه کشاورزی، دامداری، تولید چرم و کشاورزی فراهم می­کند. تانزانیا همچنین، کشوری غنی از مواد معدنی است. سنگ­های قیمتی و مواد معدنی صنعتی مانند زغال سنگ، سنگ آهن، نیکل، طلا و نقره در تانزانیا به وفور یافت می­شود. ذخایر بزرگ گاز طبیعی که اخیراً کشف شده، مهمترین عامل دگرگون کننده اقتصاد این کشور در آینده خواهد بود.

3-ثبات اقتصادی

تانزانیا بازاری است که به سرعت در حال رشد است. این کشور در میان بیست اقتصاد با رشد سریع در جهان قرار دارد. این کشور طی 10 سال گذشته نرخ رشد تولید ناخالص داخلی حدود هفت درصد را نشان داده است. صندوق بین ­المللی پول و بانک جهانی پیش بینی می­کنند که این رشد سریع در دهه آینده ادامه یابد. طی دو دهه گذشته، از طریق اجرای موفق اصلاحات مبتنی بر بازار آزاد، اقتصاد تانزانیا از یک اقتصاد برنامه ­ریزی شده متمرکز به یک سیستم بازارمحور تبدیل شده است. دولت از طریق احیای نیروهای بازار و مداخله کمتر دولت در فعالیت­های تجاری، رشد تحت رهبری بخش خصوصی را تشویق کرده است. به طور کلی اصلاحات منجر به روندهای رشد مثبت و شاخص­های کلان اقتصادی چشمگیر با کاهش نرخ تورم از 27.4 درصد در سال 1995 به حدود 3.4 درصد در سال 2019 شده است.

4-صلح و ثبات سیاسی

تانزانیا یکی از صلح‌آمیزترین و باثبات‌ترین کشورهای آفریقاست که از زمان استقلال در سال 1961، هرگز جنگ داخلی یا کودتا را تجربه نکرده است. مردم تانزانیا همچنان در صلح و آرامش و با احساس هویت ملی مشترک بدون شکاف قومی زندگی می­کنند. تانزانیا از زمان استقلال در سال 1961 تحت رهبری پدر ملت، جولیوس نایرره فقید، شاهد پنج انتقال قدرت از طریق انتخابات آزاد و عادلانه بوده است. از سال 1992.

5- موقعیت راهبردی

تانزانیا از طریق اقیانوس هند به آب­های آزاد دسترسی دارد. از این رو، شش کشور همسایه و محصور در خشکی­ اش (جمهوری دموکراتیک کنگو، اوگاندا، رواندا، بوروندی، زامبیا و مالاوی) برای برقراری هر نوع رابطه با دنیای خارج از قاره، به بنادر و ظرفیت ساحلی آن نیازمند هستند، به نحوی که این کشورها به تانزانیا به عنوان کارآمدترین نقطه برای عبور کالا متکی هستند. در این رابطه، تانزانیا دارای سه بندر آب­های عمیق (دارالسلام، تانگا و ام­توارا) است که به کشورهای همسایه خدمات­ رسانی می­کنند. علاوه بر این، تانزانیا به دلیل عضویت در منطقه تجارت آزاد SADC و بازار مشترک EAC و همچنین شبکه­ های راه آهن و جاده، یک دروازه حمل و نقل طبیعی و موثر به شرق، جنوب و مرکز آفریقاست. جدا از این که نقطه­ ای برای عبور کالاست، قابلیت­های تولید داخلی تانزانیا به واسطه منابع طبیعی غنی، این کشور را به یک مرکز فعالیت اقتصادی در شرق آفریقا تبدیل نموده است.


منبع: MFA


 

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5368

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown