آسیای جنوب شرقیاروپا / اتحادیه اروپابازرگانی و تجارتتحلیلدیپلماسی تجاری

استقلال اتحادیه اروپا کلید روابط بلندمدت با چین

چین و اتحادیه اروپا انعطاف‌پذیری و پتانسیل بالایی برای همکاری در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، انتقال انرژی و توسعه سبز دارند.

‌ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، برخی رسانه‌های آمریکایی سفر پرمخاطب «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا به چین را نقص بزرگی در سیاست خارجی دولت بایدن می‌دانند و تلاش می‌کنند بین چین و اتحادیه اروپا شکاف ایجاد کنند.

برخی از مردم حتی بر این باورند که سفرهای متوالی رهبران اروپایی به چین، با کنار گذاشتن «اولویت‌های مهم‌تر» مانند حقوق بشر و امنیت بین‌الملل، تجارت با چین را «جذب» می‌کند. این دیدگاه با دیدگاه فرانسه مبنی بر اینکه نشست چین و فرانسه بسیار مهم است، متفاوت بوده زیرا چین با اتحادیه اروپا منافع مشترکی در حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین و همچنین تعمیق همکاری های عملی اقتصادی و تجاری و سایر زمینه ها دارد.

چین معتقد است که سفر رهبران اروپایی به پکن به شتاب مثبت تعاملات نزدیک بین چین و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد و به طور موثر سوءتفاهم ها و تردیدهای اتحادیه اروپا در مورد چین را کاهش می دهد، اعتماد متقابل استراتژیک را افزایش می دهد و تقویت می کند و باعث استقلال روابط چین و اتحادیه اروپا می شود.

درگیری اوکراین که در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، نه تنها نظم امنیتی در اروپا را عمیقاً تغییر داد، بلکه همچنان بر چشم‌انداز توسعه اقتصادی جهانی تأثیر گذاشت. از آنجایی که ایالات متحده به دامن زدن به اوضاع ادامه می دهد، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به طور غیرمستقیم در مناقشه شرکت می‌کنند و دشواری ساخت مستقل اروپا برای نظم امنیتی آینده را افزایش می دهند.

جامعه بین‌الملل باید کاملاً آگاه باشد که مناقشه روسیه و اوکراین تنها از طریق گفت‌وگو و ارتباط قابل حل بوده و این بحران تنها از طریق گفتگوهای صلح از نظر سیاسی قابل حل است. در اول آوریل، ماکرون و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین درباره وضعیت کنونی اوکراین تبادل نظر کردند و تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست صلح را پیشنهاد کردند که نشان می‌دهد اروپا پنجره گفتگو با روسیه را به طور کامل نبسته است.

در اوایل ماه فوریه، دولت چین مقاله ای با عنوان «موضع چین در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین» منتشر کرد و خاطرنشان کرد که گفت و گو و مذاکره تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین است و جامعه بین المللی باید شرایط و بسترهایی را برای از سرگیری آن ایجاد کند. این بدان معناست که چین و اتحادیه اروپا در مورد حل و فصل مناقشه از طریق مذاکره اجماع دارند.

همکاری اقتصادی و تجاری نزدیکترین پیوند منافع بین چین و اروپا است. چین و اتحادیه اروپا انعطاف پذیری و پتانسیل بالایی برای همکاری در زمینه های اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، انتقال انرژی و توسعه سبز دارند. بر اساس آمار منتشر شده توسط یورواستات، حجم تجارت بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و چین در سال ۲۰۲۲ به ۸۵۶.۳ میلیارد یورو (۹۱۰.۶ میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ ۲۲.۸ درصد افزایش داشته است.

گزارش تجارت اتحادیه اروپا همچنین می دهد که چین و اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری یکدیگر بوده و فرصت ها و فضای زیادی برای همکاری بین چین و اتحادیه اروپا وجود دارد. همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه بین چین و اتحادیه اروپا نه تنها باعث فعال شدن گفتگو و همکاری در زمینه های مختلف می شود، بلکه اعتماد بیشتری را برای رفاه و ثبات جهانی به ارمغان می آورد.

با این حال، اروپا در مشکلات اقتصادی عمیقی قرار دارد. اتحادیه اروپا ۱۰ دور تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده است که منجر به اثر واکنشی تحریم‌ها شده و کشورهای اروپایی را با تورم بالا و فشار بیشتر بر بهبود اقتصادی آنها در بحران انرژی فرو برده است. هزینه های عملیاتی شرکت های اروپایی دو برابر شده و روند همگرای صنعتی زدایی و توخالی صنعتی تقویت شده است.

در عین حال، اتحادیه اروپا به دنبال حذف خود از فناوری و مواد خام چین و کاهش وابستگی اقتصادی به چین است. طرف اروپایی این را نه جدایی از چین می‌داند و نه در رقابت بین چین و ایالات متحده جانبداری می‌کند. بنابراین، در شرایط رکود اقتصادی جهانی و تغییرات شدید در چشم‌انداز بین‌المللی، لازم است چین و اتحادیه اروپا از یکدیگر حمایت کنند و برای تقویت جنبه‌های مثبت همکاری عملی اقتصادی و تجاری و حفظ ثبات و امنیت زنجیره های صنعتی و تامین با یکدیگر همکاری کنند.

برای مدت طولانی، این موضوع که روابط چین و اتحادیه اروپا تابع یا مستقل از روابط چین و ایالات متحده آمریکاست، موضوع اصلی بحث در عرصه دانشگاهی و سیاسی بوده است. چین همواره تاکید کرده است که چین و اروپا دو نیروی اصلی برای حفظ صلح جهانی، دو بازار اصلی برای ارتقای توسعه مشترک و دو تمدن اصلی برای ارتقای پیشرفت بشر هستند. روابط چین و اتحادیه اروپا نیروی محرکه درون زا برای همکاری و توسعه دارد.

درک و سیاست مستقل اروپا در قبال چین کلید رشد پایدار و بلندمدت روابط چین و اتحادیه اروپا است. در شرایط انحطاط کلی غرب، اگر اروپا پیرو امریکا باشد؛ استقلال استراتژیک اروپا بیشتر از بین خواهد رفت، نفوذ اروپا بر چشم انداز بین المللی بیشتر کاهش خواهد یافت و روابط چین و اتحادیه اروپا ممکن است با چالش ها و مشکلات جدیدی روبرو شود.

پس از سفر رهبران اروپایی به چین، چین و اتحادیه اروپا رایزنی‌ها را در مورد برخی از مسائل منطقه‌ای تقویت می‌کنند، به طور مشترک به چالش‌های جهانی رسیدگی می‌کنند، پایه‌های همکاری در زمینه گذار اقتصاد سبز را تحکیم می‌کنند، همکاری‌های سودمند متقابل را در زمینه‌های مختلف تعمیق می‌کنند و استقلال و انعطاف روابط چین و اتحادیه اروپا را تقویت می کنند.

منبع: بازار

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3692

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown