آسیای مرکزی و قفقازاخباراقتصاد کلاندیپلماسی تجاری

افزایش 13 درصدی رشد اقتصادی ارمنستان در 8 ماه نخست سال 2022

بر اساس گزارش کمیته آمار ارمنستان از ژانویه تا اوت 2022، نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاخص فعالیت اقتصادی ارمنستان 13.9 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، داده‌های کمیته آمار نشان می‌دهد در ماه اوت نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص فعالیت اقتصادی ارمنستان 18.5 درصد افزایش داشته است. پس از رشد دو رقمی ثبت شده در ابتدای سال، نرخ رشد فعالیت‌های اقتصادی تا آوریل کاهش یافت و پس از آن شتاب جدیدی گرفته است.

 

هم داده‌های آماری و هم اقتصاددانان تصریح می‌کنند که رشد اقتصادی عمدتاً ناشی از موج ورود روس‌ها به ارمنستان پس از جنگ روسیه و اوکراین است. علاوه بر این، جریان حواله‌های ارسالی از روسیه به ارمنستان نیز رکوردشکن بوده است.

تا ژوئن، صنعت با سرعت آهسته رشد کرده اما پس از ژوئن شتاب گرفته است. صنایع کارخانه‌ای به رشد صنعت کمک کرده است، به عنوان مثال، تولید مواد غذایی، فلزات اساسی، محصولات جواهرات. با این حال، صنعت همچنان سهم کمی در رشد اقتصادی دارد. این صنعت تنها 0.58 واحد درصد در رشد اقتصادی 13 درصدی ثبت شده در نیمه اول سال سهم داشته است. برای مقایسه، تجارت و خدمات 11.45 درصد را به خود اختصاص دادند.

همانطور که در بالا ذکر شد، رشد اقتصادی امسال تا حد زیادی به دلیل ورود روس‌ها است. روس‌هایی که وارد ارمنستان شده‌اند به طور فعال از خدمات، سیستم بانکی، تجارت استفاده می‌کنند که به طور قابل توجهی بر شاخص‌های اقتصادی تجارت و خدمات تأثیر می‌گذارد.

در هشت ماهه نخست سال جاری (ژانویه-اوت) بخش خدمات 27.1 درصد و  بخش تجارت 13.6 درصد افزایش داشته است.

ساخت و ساز از آوریل شتاب گرفته است. رشد ساخت و ساز عمدتاً به دلیل افزایش حجم ساخت و ساز توسط سازمان‌ها است. به طور کلی، نیروی محرکه ساخت و ساز در ارمنستان، بخش املاک و مستغلات است. ساخت و ساز ساختمان‌های آپارتمانی جدید با سرعت زیادی به رشد خود ادامه می‌دهد، اما برنامه بازپرداخت مالیات بر درآمد که از آن حمایت می‌کند محدود است. پس از توقف پروژه در ایروان، ممکن است سرعت ساخت و ساز کاهش یابد. رشد ساخت و ساز در هشت ماه 14.2 درصد بوده است.

در مورد کشاورزی، شاخص‌ها به صورت فصلی منتشر می‌شوند. شاخص‌های سه‌ماهه سوم پس از سپتامبر منتشر می‌شوند، اما تا آن زمان روند ثبت شده منفی است. در نیمه اول سال، از ژانویه تا ژوئن، تولید ناخالص کشاورزی 5.5 درصد کاهش یافت.

 

https://hetq.am/hy/article/148752

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2424

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown