اقتصاد کلانتحلیل
موضوعات داغ

امنیت و مغلطه نئولیبرالیسم

موسی غنی‌نژاد

من به‌شخصه بزرگترین منتقد حکومت و امپریالیسم آمریکا هستم. آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به یک کشور زورگو و متجاوز در سطح جهانی تبدیل شده که فجایع بزرگی در ویتنام، افغانستان و عراق برای جامعه جهانی رقم زده است. آمریکا مصداق یک کشور آزاد و لیبرال یا نمونه کامل حکومت قانون نیست.

آمریکا آمیخته‌ای از رویکردها و تفکرات مختلف است، اقتصادش در بسیاری جنبه‌ها آزاد است مانند اقتصاد چین اما در همین اقتصاد حوزه‌هایی وجود دارد که سیاست وارد می‌شود و این بخش‌ها به شدت فاسد است.

این که دولت آمریکا می‌خواهد دموکراسی را به خارج صادر کند یا می‌خواهد با کمونیسم در ویتنام مبارزه کنند، نتیجه، یک فاجعه تمام عیار است، چرا که برخلاف اصول آزادی و لیبرالیسم و حاکمیت قانون عمل می‌کند.

من به همراه دوستان و همفکران دیگر صریح‌ترین منتقد سیاست تحریم آمریکا بودیم و بارها گفتیم که سیاست تحریم خلاف اصول بنیادین اقتصاد آزاد است. درست است که در آمریکا آزادی اقتصادی وجود دارد؛ اقتصاد آمریکا بسیار پیشرفته‌ و بزرگ است، فضای کسب‌وکار بسیار آزاد و تسهیل‌شده است؛ ولی وقتی به حوزه سیاست خارجی آمریکا برمی‌گردیم که بر اقتصاد هم اثر گذار است، می‌بینیم که به شدت سلطه‌جو، امپریالیستی و فاجعه‌آمیز است.

این واقعیت‌ها را باید در نظر گرفت. آمریکا به هیچ‌وجه نمی‌تواند مصداق یا نمونه‌ لیبرالیسم و بازار آزاد برای دیگر کشورها باشد که بگوییم چون در آمریکا شرکت‌های خصوصی عرضه‌کننده امنیت وجود دارد پس باید امنیت را یک کالای خصوصی دانست که می‌توان از بازار آزاد تهیه کرد و افراد باید امنیت خصوصی بخرند و محافظ خصوصی استخدام کند …

منبع: هفته‌نامه تجارت فردا، شماره ۴۴۱

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=1322

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown