اروپا / اتحادیه اروپابازرگانی و تجارتدیپلماسی تجاریگزارش

ثبت شرکت در اسلوونی با قوانین اتحادیه اروپا

قانون تاسیس شرکت ها در اسلوونی با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ است. این قانون تأسیس، مدیریت و سازماندهی شرکت ها را تنظیم می‌کند.

قانون تاسیس شرکت ها در اسلوونی با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ است. این قانون تأسیس، مدیریت و سازماندهی شرکت ها را تنظیم می‌کند[1]. پس از تدوین اساسنامه شرکت ( به زبان اسلوونیایی) ، اولین گام برای آغاز یک فعالیت اقتصادی در اسلوونی ثبت شرکت است. افراد ممکن است انواع مختلفی از اشکال قانونی و سازمانی را برای انجام فعالیت های اقتصادی خود انتخاب کنند. کسب و کارهای قانونی معمولاً با عنوان شرکت با مسئولیت محدود (LLC یا .doo) برای تاسیس شرکت های کوچک و متوسط و یا شرکت سهامی عام (PLC یا .d.d) برای تاسیس شرکت های نسبتا بزرگ، تشکیل می‌شوند. افرادی که مقیم اسلوونی نیستند باید قبل از شروع فرآیند تاسیس یک شرکت، شماره مالیاتی دریافت کنند. هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار و تاسیس شرکت در اسلوونی از پایین‌ترین هزینه‌ها در اتحادیه اروپاست. افراد برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود،7500 یورو، و برای تاسیس شرکت سهامی عام 25000 یورو باید بعنوان سرمایه اولیه به حساب شرکت خود واریز نمایند.

فرآیند تاسیس یک شرکت، معمولاً سه هفته تا یک ماه طول می‌کشد، اما ممکن است در لوبلیانا کمی طولانی تر شود. اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند از طریق یکی از دفاتر اسناد رسمی یا به صورت آنلاین، نسبت به ثبت کسب و کار و تاسیس شرکت اقدام کنند. تمام شرکت های ثبت شده در اسلوونی صرف نظر از مبدا سرمایه، می‌توانند در برنامه‌های تحقیق و توسعه با بودجه دولتی یا یارانه ای ، مشارکت کنند. شرکتها می‌توانند فعالیت های مختلفی داشته باشند ولی یک حوزه فعالیت باید به عنوان فعالیت اصلی شرکت که در واقع منبع اصلی درآمد شرکت است ، تعیین و اعلام شود. در انتخاب تعداد فعالیت  شرکتها، هیچ محدودیتی وجود ندارد. شرکتها می‌توانند پس از تاسیس نیز فعالیت جدیدی را به فعالیت های خود اضافه نمایند[2].

مقررات مالیاتی در اسلوونی

مقررات مالیاتی در اسلوونی بستگی به ماهیت و ساختار تجارتی دارد که یک شرکت انجام می دهد. کلیه مالیات ها، عوارض گمرکی، مالیات غیر مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده واردات کالا توسط اداره مالی جمهوری اسلوونی مدیریت می‌شود. نرخ عوارض گمرکی برای کالاهایی که از کشورهای ثالث ( کشورهای غیر اروپایی) وارد اسلوونی می‌شوند، مطابق با قوانین گمرکی مشترک اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.

نرخ مالیات در اسلوونی

DDV  (davek na dodano vrednost)معادل اسلوونیایی مالیات بر ارزش افزوده است. زمانی که گردش مالی کسب و کاری در یک دوره 12 ماهه بیش از50.000 یورو شود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. در اسلوونی دو نرخ عمومی مالیات ،22 درصد و 9.5 درصد وجود دارد.

نرخ های استاندار مالیات به شرح ذیل می‌باشد:

مالیات بر ارزش افزوده : 22 درصد،

کمترین نرخ مالیات: 9.5 درصد،

مالیات بر درآمد شرکتها : 19 درصد

مالیات بر درآمدهای شخصی ( تصاعدی) : 16 درصد، 27 درصد، 34 درصد، 39 درصد و50 درصد.

سهم تامین اجتماعی: 16.1 درصد سهم کارفرما و 22.1 درصد سهم کارمند[3] .

معافیت های مالیاتی: سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، 100 درصد و سرمایه گذاری در تجهیزات و دارایی‌های بلند مدت ناملموس (Intangible long-term Assets and Qquipment) تا40 درصد شامل معافیت مالیاتی است.  اشتغال افراد دارای معلولیت، دوره ‌های کارآموزی دانشجویان، بیمه بازنشستگی تکمیلی داوطلبانه و کمک‌های خیریه نیز شامل معافیت های مالیاتی است.

مالیات بر دارایی : صفر درصد

مالیات نقل و انتقال اموال غیرمنقول: 2 درصد ( بعهده فروشنده)

مالیات بر سود سرمایه (بسته به دوره نگهداری) : 25 درصد

ثبت املاک در اسلوونی

بر اساس شاخص بانک جهانی Doing Business 2020، ثبت ملک در اسلوونی در هفت مرحله و به طور میانگین50 روز طول می‌کشد. 2.2 درصد از ارزش ملک، هزینه ثبت ملک است. بانک جهانی اسلوونی را از نظر سهولت ثبت ملک در سطح جهانی در رتبه 54 از 190 اقتصاد جهان قرار داده است.

شهروندان کشورهای ثالث[4] نمی‌توانند در اسلوونی صاحب اموال غیر منقول شوند ولی شرکتی که مالک آن اتباع کشورهای ثالث باشند و در اسلوونی ثبت شده باشند (در واقع شرکت اسلوونیایی با سرمایه خارجی)، می‌تواند در اسلوونی صاحب اموال غیر منقول شوند.

 

 منابع:

https://www.ajpes.si/prs/fant_default.asp/

https://www.statweb/en/Field/Index/

http://spot.gov.si/en/info/taxes/

 

[1] – جهت آگاهی، قانون ثبت شرکت در اسلوونی به آدرس https://spot.gov.si/ در دسترس می‌باشد.

[2] – شرکتها باید متناسب با نوع فعالیت های خود، فضای تجاری مناسبی را مهیا نموده و مجوز لازم را اخذ نمایند.

[3] – تامین اجتماعی شامل بیمه بازنشستگی ، از کارافتادگی، بیمه درمانی، کمک هزینه‌های اشتغال و زایمان است.

[4] – به کشورهای غیر از اتحادیه اروپا و EEA (نروژ، لیختن اشتاین، ایسلند) و سوئیس، کشورهای ثالث گفته می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2096

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown