اخباراروپا / اتحادیه اروپااقتصاد کلاندیپلماسی تجاری

دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی یونان

وزیر امور خارجۀ یونان، اهداف نقشه راه برنامۀ راهبرد ملی برونگرایی را پیشبرد منافع اقتصادی و تجاری، معرفی محصولات و کالاهای یونانی، تقویت صادرات و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عنوان نمود.

‌ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، معاون دیپلماسی اقتصادی یونان طی سخنانی در «سومین برنامه راهبرد ملی برونگرایی»، دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی یونان در چهار سال گذشته را معرفی کرد. آقای فراگوگیانیس با اشاره به نقش وزارت خارجه و به ویژه ساختار دیپلماسی اقتصادی در تقویت موقعیت اقتصادی و تجاری یونان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، ارقام و داده‌های آماری اقدامات دیپلماسی اقتصادی را معرفی کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اشاره کرد که طی چهار سال گذشته، 8 کمیسیون مشترک اقتصادی فعال شد و 47 موافقتنامه اقتصادی و تجاری دوجانبه و 91 یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی به امضا رسید. به حدود 24500 درخواست شرکت‌های یونانی رسیدگی شد، 172 راهنمای کسب و کار تهیه شد، 96 سفر هیئت‌های تجاری سازماندهی گردید، در 327 نمایشگاه بین‌المللی در سراسر جهان مشارکت شد و 45 سرمایه‌گذاری راهبردی در کشور انجام گردید. به گفته آقای فراگوگیانیس، در طول سال 2022، ارزش صادرات یونان از 100 میلیارد یورو تجاوز کرد و ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به 7.22 میلیارد یورو رسید.

خانم لوئیزو دبیر کل روابط اقتصادی بین‌المللی وزارت خارجه یونان و رئیس هیئت مدیره Enterprise Greece که مسئولیت تدوین سومین برنامه راهبرد ملی برونگرایی را بر عهده دارد، از نقشه راه دیپلماسی اقتصادی با 779 اقدام در 46 کشور هدف سخن گفت. به گفته خانم لوئیزو از جمع 779 اقدام در حوزه‌های اولویت‌دار، 355 اقدام در تقویت صادرات، 88 اقدام در تقویت روابط دوجانبه، 43 اقدام در زمینه روابط چند جانبه و 30 اقدام در زمینه همکاری‌های توسعه‌ای می‌باشند. وی افزود: 42 اقدام در زمینه جذب سرمایه‌گذاری، 12 اقدام در زمینه پروژه‌های فنی/زیست محیطی، 79 اقدام در زمینه انرژی، 40 اقدام در حوزه فناوری و دانش فنی، 17 اقدام در حوزه حمل و نقل و زنجیره تامین، 44 اقدام در بخش گردشگری و 34 اقدام در ارتباط با مشارکت یونان در سازمان‌های بین‌المللی و بخش‌های متفرقه بوده است.

دبیر کل روابط اقتصادی بین‌المللی وزارت خارجه تصریح کرد: برنامه راهبرد ملی برونگرایی، اولین گام در جهت ایجاد یک راهبرد ملی بلندمدت برای دیپلماسی اقتصادی است. یک راهبرد ملی با افق زمانی پنج ساله/ده ساله که برنامه‌ریزی به موقع اقدامات، نفوذ شرکت‌های یونانی در بازارهای جدید و حضور مستمر و پایدار آنها در بازارهای مورد علاقه، حفظ موقعیت ممتاز یونان در این کشورها و همچنین استفاده بهتر از منابع انسانی و منابع مالی وزارت خارجه را تضمین می‌کند.

آقای دندیاس وزیر خارجه یونان نیز طی سخنانی در این نشست، با اشاره به اهمیت چند بعدی دیپلماسی مدرن، دیپلماسی اقتصادی را یکی از شاخه‌های مهم آن معرفی کرد. به گفته دندیاس برنامه راهبرد ملی برونگرایی، ابزاری تعیین کننده در اجرای موثر دیپلماسی اقتصادی است. وزیر امور خارجۀ یونان، اهداف نقشه راه برنامه راهبرد ملی برونگرایی را پیشبرد منافع اقتصادی و تجاری، معرفی محصولات و کالاهای یونانی، تقویت صادرات و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عنوان نمود. وی یادآور شد که در برنامه راهبرد ملی برونگرایی سال 2022، تعداد 670 اقدام در 45 کشور هدف طراحی شده بود که در برنامه سال جاری به 779 اقدام در 46 کشور هدف افزایش پیدا کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3918

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown