اخباراروپا / اتحادیه اروپابازرگانی و تجارتخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی تجاری

پیش‌بینی افزایش 45 درصدی تجارت میان ایران و کرواسی

مرکز آمار کرواسی پیش‌بینی کرده است که تجارت این کشور با ایران در پایان سال جاری با 45 درصد افزایش به حدود 16 میلیون یورو برسد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، مرکز آمار کرواسی اعلام کرده است که  اگر روند روابط تجاری ایران و کرواسی مشابه هفت ماهه اول امسال باشد، می‌توان انتظار داشت که تجارت بین دو کشور در پایان سال به حدود 16 میلیون یورو برسد که حدود 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار کرواسی و اتاق بازرگانی این کشور، روابط تجاری کرواسی با جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه اول سال جاری به حدود هشت میلیون یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بیش از سه میلیون یورو، یعنی 64 درصد افزایش داشته است. صادرات کرواسی به ایران، در این مدت حدود 3.6 میلیون یورو بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به 1.3 میلیون یورو یعنی بیش از 54 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، واردات کرواسی از کشورمان هم در این مدت نزدیک به 4.4 میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 1.85 میلیون یورو یعنی بیش از 73 درصد افزایش داشته است. تراز تجاری بین دو کشور در هفت ماه اول سال جاری میلادی،  775 هزار یورو به نفع ایران بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که تراز تجارت بین دو کشور، 194 میلیون یورو به نفع کشورمان بود، حدود 300 درصد رشد داشته است.

طبق این گزارش، اگر روند روابط تجارت خارجی ایران و کرواسی به همین نحو ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که رقم کل روابط تجارت خارجی بین دو کشور در پایان سال به حدود 16 میلیون یورو برسد که حدود 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. البته سهم ایران از تجارت خارجی کرواسی بسیار پایین بوده و تجارت خارجی کرواسی با کشورهای دیگر در هفت ماه اول سال جاری به بیش از 37 میلیارد یورو بالغ گردیده است. حجم روابط خارجی این کشور در مدت مشابه در سال 2021 نیز حدود 26 میلیارد یورو بوده است که افزایش تجارتی معادل 42 درصد را در سال جاری نشان می‌دهد. در هفت ماهه اول سال 2022، صادرات کرواسی به کشورهای دیگر جهان، 32 درصد و واردات آن بیش از 48 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که باعث شده است کسری تراز تجاری این کشور از 5.3 میلیارد یورو در هفت ماهه اول 2021 به 9.6 میلیارد یورو در 2022 افزایش یابد. با این اوصاف درصد پوشش صادرات این کشور توسط واردات آن که در بازه زمانی هفت ماهه اول 2021 برابر با 66 درصد بوده است، در مدت مشابه سال 2022 به کمتر از 59 درصد کاهش پیدا کرده است.

روابط تجاری کرواسی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی هم بالغ بر 26.5 میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در حدود 7.2 میلیارد یورو افزایش داشته است. در این مدت، ارزش صادرات کرواسی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا  نسبت به سال 2021 حدود 2.5 میلیارد یورو و ارزش واردات این کشور از کشورهای عضو اتحادیه نیز حدود 4.5 میلیارد یورو افزایش داشته است. در مجموع، تراز روابط خارجی کرواسی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این بازه زمانی هفت ماهه، حدود 7.2 میلیارد یورو به نفع کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 4.6 میلیارد یورو کسری تراز بازرگانی بیشتری ایجاد کرده است. روابط تجاری کرواسی با کشورمان و دیگر کشورها در هفت ماهه اول 2022 در جدول ذیل نشان داده شده است:

لازم به ذکر است نتایج اولیه در خصوص آمار تجاری کرواسی در هشت ماهه اول سال 2022  نیز اخیرا منتشر شده است که در جدول زیر ارائه گردیده است.

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2660

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown