آسیای جنوب شرقیآمریکای شمالی و جنوبیاقتصاد دیجیتالدیپلماسی علم و فناوریگزارش

پیشرفت چین در عرصه فناری؛ زنگ خطری برای واشنگتن

نشنال اینترست

چین اکنون در مجموع تولید نوآوری از ایالات متحده پیشی گرفته است و در حال حاضر خود را به عنوان رهبر جهانی در اجرای فناوری‌های کلیدی و پیشرفته تثبیت کرده است.

‌ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، برای قانونگذاران در هر کشوری ضروری است که بر اتخاذ سیاست‌هایی تمرکز کنند که نوآوری را ترویج می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که باهوش‌ترین ذهن‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی از منابع مورد نیاز برای پیشگامی در پیشرفت‌های فناوری برخوردار هستند.

باید گفت ایالات متحده آمریکا در خطر از دست دادن رقابت فناوری با چین است. دو هفته پیش، مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) گزارشی حیرت‌انگیز منتشر کرد که نشان می‌داد چین در تحقیق و توسعه سی و هفت فناوری از چهل و چهار فناوری حیاتی یا نوظهور در بخش‌های کلیدی، مانند دفاع، فضا، هوش مصنوعی، انرژی، محیط زیست، بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته، روباتیک و محاسبات کوانتومی پیشتاز است. این یافته ها که نتیجه ابتکار یک ساله است، یکی از واضح ترین تصاویر از تلاش های چین برای قرار گرفتن در مقام رهبر جهانی در علم و فناوری را ارائه می دهد.

چین در برنامه جامع خود در عرصه فناوری‌ها سعی کرده است از فرصت‌‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و تجاری ناشی از فناوری‌‌های نوین برای تبدیل شدن به رهبر جهان استفاده کند. در دسامبر ۲۰۲۱، مرکز بلفاست دانشگاه هاروارد هشدار داد که چین در تولید با فناوری پیشرفته و ۵G از ایالات متحده پیشی می‌گیرد و می‌تواند به زودی در محاسبات کوانتومی از نیز این کشور پیشی گیرد.

مطالعه‌ای از کمیسیون امنیت ملی در زمینه هوش مصنوعی نشان داد که چین در حال پیشی گرفتن از ایالات متحده به عنوان رهبر جهان در هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ است و اوایل سال جاری، بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF) گزارشی نگران‌کننده منتشر کرد که در آن متوجه شد چین اکنون در مجموع تولید نوآوری از ایالات متحده پیشی گرفته است و در حال حاضر خود را به عنوان رهبر جهانی در اجرای فناوری‌های کلیدی و پیشرفته تثبیت کرده است.

اظهارات مکرر رهبران صنعت، مقامات عالی رتبه و نظامیان تصویر واضح و نگران کننده ای را ترسیم می کند: چین در حال شکست ایالات متحده آمریکا در رقابت برای توسعه فناوری های متحول کننده آینده است. این فناوری‌های نسل بعدی – مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و بیوتکنولوژی – اساساً هر جنبه‌ای از جامعه را متحول خواهند کرد و هر کشوری که اول آنها را توسعه دهد، از چندین دهه مزیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی بی‌نظیر برخوردار خواهد شد.

اگر چین موفق شود در مسابقه فناوری پیروز شود، تریلیون ها دلار ارزش اقتصادی به دست خواهد آورد، جهان را به طور فزاینده ای به فناوری و زنجیره های تامین خود وابسته خواهد کرد و یک مزیت نظامی حیاتی را تضمین خواهد کرد که امنیت ملی ایالات متحده و متحدان آن را تضعیف خواهد کرد.

ایجاد کمیته منتخب جدید مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در مورد رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و حزب کمونیست چین مطمئناً گامی در جهت جلوگیری از این شکست است. شرکت‌های فناوری بخش خصوصی آمریکا نقش مهمی در ایجاد نوآوری دارند. در واقع هر سال، شش شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده بیش از کل پنتاگون در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند. به همین دلیل ضروری است که قانونگذاران بر روی تصویب سیاست‌هایی تمرکز کنند که نوآوری را ترویج می‌کند و اطمینان می‌دهد که باهوش‌ترین ذهن‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی از منابع مورد نیاز برای پیشگامی در پیشرفت‌های فناوری فردا برخوردار هستند.

گزارش‌های اخیر مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا و سایر مؤسسات باید زنگ خطری برای واشنگتن باشد. برای بیش از هشتاد سال، ایالات متحده آمریکا به تنهایی به عنوان رهبر جهانی در توسعه فناوری و نوآوری ایستاده است. اما اکنون این برتری توسط یک کشور مصمم با منابع و اراده برای پیشی گرفتن از آن مورد حمله قرار گرفته است.

باید گفت دامنه تنش میان آمریکا و چین هر روز گسترده تر از قبل می شود. هراس از رشد نقش و جایگاه چین در سیاست و اقتصاد جهانی و سنگین شدن وزن آن در تحولات بین المللی هراس را در غرب به ویژه ایالات متحده افزایش داده است زیرا به اعتقاد تحلیلگران جمهوری خلق چین مهمترین رقیب برای تهدید و نابودی هژمونی واشنگتن در جهان است.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3597

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown