آسیای جنوب شرقیاخباربازرگانی و تجارتخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی انرژیدیپلماسی تجارینفت و انرژی

پیمان تجارت آزاد 6 کشور نفت‌خیز خلیج‌فارس و کره جنوبی

در خلال سفر دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس به سئول ، پیمان تجارت آزاد کره جنوبی با شش کشور عضور این شورا به امضاء رسید . این پیمان به تدریج و طی یک دوره 20 ساله به مورد اجرا گذاشته خواهد شد . در 10 سال اول کره جنوبی تعرفه 10581 قلم کالا و شورای همکاری تعرفه 3621 کالا را لغو خواهند کرد. محصولات کره ای شامل خودرو و قطعات خودرو ، تجهیزات مکانیکی ، محصولات شیمیایی مانند رزین‌ها از این پیمان بهره مند شده و کره جنوبی انتظار دارد پیشنهادهایی را از کشورهای خاورمیانه برای ساخت کارخانه‌های مونتاژ خودروسازان کره‌ای در این کشورها دریافت کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی و بر اساس گزارش وزارت تجارت، صنعت و انرژی، کره جنوبی با شش کشور نفت خیز خاورمیانه که شورای همکاری خلیج (فارس) (GCC) را تشکیل می‌دهند، قرارداد جدید تجارت آزاد (FTA) امضاء کرد.

این توافق، کره جنوبی را در تقویت روابط اقتصادی با این بلوک غول ‌پیکر اقتصادی از ژاپن و چین، جلوتر برده است و انتظار می‌رود که حذف تعرفه‌ ها باعث افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو طرف شود.

آن دوک گون، وزیر تجارت کره جنوبی، قرارداد دوجانبه را با جاسم محمد البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در مقر انجمن تجارت بین المللی کره جنوبی در سئول امضاء کرد. هر دو طرف در سال 2008 گفتگوها را بر سر این توافق آغاز کردند. اما شورای همکاری خلیج (فارس) مذاکرات را در سال 2010 متوقف کرد.

قرارداد جدید تجارت آزاد بین کره و شورای همکاری خلیج (فارس) حذف تدریجی تعرفه‌ها را مشخص می‌کند که طی 20 سال آینده به صورت مرحله ای اجرا می‌شود. در 10 سال اول، کره جنوبی تعرفه 10581 قلم کالای وارداتی از کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) را قبل از اینکه این لیست را به 11012 افزایش دهد لغو خواهد کرد. شورای همکاری خلیج فارس نیز ابتدا تعرفه 3621 قلم کالای وارداتی را قبل از اینکه فهرست را به 6024 کالا افزایش دهد لغو می‌کند. پس از دوره 20 ساله، تعداد اقلام بدون تعرفه وارداتی کره جنوبی 89.9 درصد از کل واردات از شورای همکاری خلیج فارس و تعداد اقلام بدون تعرفه وارداتی توسط شورای همکاری خلیج فارس 76.4 درصد از کل واردات از کره جنوبی را به خود اختصاص خواهد داد.

محصولات کره ای که قرار است از قرارداد تجارت آزاد بهره مند شوند شامل خودرو، قطعات خودرو، اجزای مکانیکی (یعنی شیرها، توربین‌های بخار) و محصولات شیمیایی مانند رزین‌های مصنوعی و مواد شیمیایی دقیق هستند.

این وزارتخانه افزود: به ویژه، قیمت خودروهای کره ای صادر شده به منطقه را کاهش خواهد داد و لغو تعرفه‌های قطعات کلیدی برای موتورهای احتراق داخلی و خودروهای الکتریکی، همچنین پیشنهادهایی را از کشورهای خاورمیانه برای ساخت کارخانه‌های مونتاژ خودروسازان کره‌ای در خاک خود جذب خواهد کرد. تسلیحات دفاعی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و محصولات طبیعی که توسط کره جنوبی به منطقه ارسال می‌شود، دیگر هزینه عبور از مرز را تحت این قرارداد دریافت نمی‌کنند، و این مسأله، پیش‌بینی رشد بازارهای منطقه را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، شورای همکاری خلیج (فارس) تا دو دهه آینده شاهد ورود محصولات عمده خود مانند گاز طبیعی مایع و فرآورده‌های نفتی بدون تعرفه به کره جنوبی خواهد بود. بر این اساس، تعرفه نفتا 50 درصد کاهش می یابد که این امر، هزینه‌های تولید را برای شرکت های پتروشیمی‌کشور کاهش می دهد، در حالی که نخل خرما، برگ چای سیاه و سایر محصولات خاورمیانه نیز شاهد حذف تعرفه‌ها خواهند بود.

وزیر تجارت کره جنوبی گفت: آخرین قرارداد آزاد تجاری، شروع جدیدی برای مشارکت ما با خاورمیانه است. این توافق، سال آینده با گسترش تجارت و سرمایه گذاری‌های دوجانبه اجرایی خواهد شد. او افزود: ما سعی خواهیم کرد با تحقق سایر پیمان‌های تجارت آزاد با همسایگان نزدیک منطقه و کشورهای آفریقایی، به این حرکت ادامه دهیم.

آخرین قرارداد تجارت آزاد، 12 بخش تجاری خاص را برای توجه ویژه از طریق مشارکت های “نوآورانه و فراگیر” تعیین کرد. شایان ذکر است، شش بخش از این بخش ها یعنی بخش های “انرژی و منابع، اقتصاد زیستی، صنایع پیشرفته، مزارع هوشمند، بهداشت عمومی و خدمات کمک های بصری” ایجاد دفاتر اختصاصی را الزامی می‌کند. هدف این حرکت استراتژیک، اطمینان از ایفای نقش های محوری این بخش ها در تقویت همکاری عملی و تسهیل معاملات عرضه در آینده است.

شش مورد دیگر شامل بازدیدهای دولتی توسط نمایندگان شرکت ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری علمی، کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری، زیرساخت های ساخت و ساز و خدمات پرواز بین المللی است.

شورای همکاری خلیج (فارس) در سال 1981 توسط شش کشور خلیج فارس به عنوان یک مجمع همبستگی اقتصادی منطقه ای تشکیل شد که به دنبال روابط تجاری جدید با کشورها بر اساس توافقنامه‌های تعرفه ای است. آنها در مجموع، پنجمین شریک تجاری بزرگ کره جنوبی با حجم تجارت طرفه هستند.

این، بیست و پنجمین قرارداد تجارت آزاد کره جنوبی و دومین قرارداد با یک طرف از خاورمیانه، پس از توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) با امارات در اکتبر محسوب می‌شود.

کره جنوبی سریعتر از چین و ژاپن، معامله خود را انجام داد. شورای همکاری خلیج (فارس) از سال 2005 تا 2022 بالغ بر 10 دور مذاکره با چین داشته و هنوز به توافق نرسیده است. در مورد ژاپن، این گروه مذاکرات را پس از دو جلسه در اواخر دهه 2000 به حالت تعلیق درآورد. آنها در ژوئیه گذشته ملاقات هایی داشتند و توافق کردند که مذاکرات را از سر بگیرند.


منبع: روزنامه کریا تایمز به نقل از MFA


 

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5649

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown