آسیای جنوب شرقیاقتصاد کلانتحلیلخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی پارلمانیدیپلماسی تجاریفناوری اطلاعات

چالش‌های پیش روی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان

ضیاءالدین صبوری، مهدی منوری و ابوذر نظریان

دیپلماسی دفاعی، بخشی از قدرت ملی کشورها است که در کنار سیاست خارجی، منبع اعمال قدرت برای ارتقای ظرفیت اقدام و کنش یک کشور در روابط خارجی را شکل می دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی دفاعی نه تنها ناظر بر کاربست سیاست دفاعی در عرصه دیپلماسی بلکه متضمن سهیم شدن دیپلماسی در حوزه سیاست دفاعی خواهد بود، و جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص ژئوپلتیکی و داشتن همسایگانی متنوع و بی‌ثبات همچون پاکستان، به عنوان یکی از بی ثبات ترین و بحران خیز ترین کشورهای جهان، نیازمند شناخت و تبیین مولفه های تاثیر گذار بر امنیت ملی خود می باشد.

در این میان بررسی و شناخت این کشور و مناسبات نظامی – امنیتی آن به خصوص در قالب دیپلماسی دفاعی می تواند کمک شایان به تحقق راهبرد دفاعی ایران نماید.

پژوهش جدیدی که به تازگی با عنوان “چالش‌های پیش روی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان” به قلم “ضیاءالدین صبوری، مهدی منوری و ابوذر نظریان” در فصلنامه علمی پژوهش‌های روابط بین‌الملل منتشر شده، بر اساس روش تبیینی در صدد پاسخ به این پرسش است که «دیپلماسی دفاعی چه نقش و جایگاهی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال پاکستان دارد؟»

دسترسی به متن کامل مقاله


منبع: www.iisajournals.ir


 

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5346

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown