آمریکای شمالی و جنوبیتحلیل

چرا واشنگتن در پی جنگی طولانی است

دکتر یدالله کریمی‌پور

ایالات متحده آمریکا چه در جایگاه فرماندهی‌و رهبری ناتو و غرب و چه در قالب سیستم حکومتی امپریالیستی ، در پی به درازا کشیده شدن جنگ‌تحمیلی فدراتیو روسیه به اوکراین است. چرا؟

۱- وفاق
پس از گذشت ۷۷ سال از جنگ‌دوم ، جهان غرب هرگز به اندازه امروز همراه، هماهنگ و متحد نبوده است. حتی در جریان جنگ‌سرد، ۱۱ سپتامبر، داعش و…
این جشنی فوق العاده مبارک برای واشنگتن است؛

۲- حی علی السلاح
این جنگ‌ پر برکت ترین سفره را را کمپانی های تسلیحاتی غرب ، به ویژه کمپانی های آمریکایی فراهم نموده است. در حالی که تا پیش از این به دلایل گوناگون‌ این کمپانی های جنگ آفرین در رکودی نسبی بودند ، از آغاز حمله روسیه ندای حی علی السلاح آن ها با اجابت شگرف جهانی مواجه شده است؛

۳- وابسته کردن انرژیک اروپا
در عین حال امپریالیسم آمریکا با تحریم دامنه دار نفت-گاز روسیه، در پی وابسته سازی اروپا به LNG خود است.‌ تا کنون لهستان و چک به این جرگه پیوسته اند. آلمان و فرانسه در پی جایگزینی قطر و…می باشند. زیرا به خطرات وابستگی انرژیک آگاهند ، ولی این مقاومت تا کی ادامه خواهد یافت؟

۴- تضعیف چین
اشتباه استراتژیک پوتین، مناسب ترین زمینه را برای فرصت طلبی بایدن و دموکرات های حاکم در جهت تضعیف چین مهیا کرده است؛ ایجاد نقار و شکاف بین چین- روسیه از سه راه تداوم خواهد یافت:
الف- بی اعتماد سازی بین چین- روسیه، با وادار کردن پکن در پشتیبانی نکردن از روسیه در جریان جنگ؛
ب- در عین حال آمریکا همزمان‌ در پی بزرگنمایی خطر آتی چین و ایجاد کمربند بزرگتر امنیتی متشکل از اعضای ناتو و دیگر متحدین در فضای پیرامونی چین خواهد بود.‌ هدف این محاصره تکمیل کانتین منت (containment ) چینی است؛

۵- محدودیت جغرافیایی جنگ
امریکا و ناتو در عین حال در پی آن هستند تا با محدود کردن میدان‌ جنگ و اوکراینی ماندن آن، مانع گسترش صحنه شوند. به سه دلیل:
الف- کم کردن خطر برپایی جنگ‌سوم ؛
ب- تضعیف مداوم و تدریجی روسیه با فرسایشی کردن باتلاق اوکراین؛
پ- زمینه سازی برای ایجاد و گسترش مخالفت در عقبه فدراتیو.

به هر روی جنگ‌ اوکراین مناسب ترین‌ بسترها را برای تحکیم و گسترش رهبری تضعیف شده آمریکا پهن کرده است. در عین حال برای سرشت امپریالیستی آمریکا خوراک دلخواه و کلانی فراهم شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=1658

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown