اخباربازرگانی و تجارتخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی تجاری

۴۰ درصد رشد در حجم تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

حجم تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

براساس آمارها در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰، حجم تجارت خارجی کشور به ۹۰ میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات از این میزان بیش از  ۴۳ میلیارد دلار است. وزن کالاهای مبادله شده در مدت زمان مورد بررسی بین ایران و کشورهای طرف معامله ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که نسبت به یازده ماهه سال ۹۹ حدود ۱۲ درصد افزایش داشت. از این میزان ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار سهم کالاهای صادراتی بوده است که رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش داشته است؛ برهمین اساس با اقدامات دولت و شرایط  ایجاد شده می‌توان گفت در فصل زمستان گذشته شاهد یخ‌زدایی از تجارت خارجی بوده ایم.

در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از خود ۱۹درصد در وزن و ۳۶ درصد در ارزش رشد داشته است.

عمده واردات کشورمان در این مدت را کالاهای اساسی، نهاده‌ها، ماشین‌آلات تولید، دارو و ملزومات پزشکی و کالاهای ضروری تشکیل می‌داد که به منظور تأمین نیازهای ضروری مردم وارد شده است.

در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نیز شاهد رشد صادرات و واردات نسبت به ماه گذشته بودیم. در ماه یازدهم، ۱۲میلیون و ۶۵۷هزار تن کالا به ارزش ۴میلیارد و ۷۵۴میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است. ارزش صدور کالا در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز رشد ۳۱.۳ درصدی داشته است. از لحاظ وزنی نیز رشد بیش از ۶۵درصدی ثبت شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=1613

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown