اخباراروپا / اتحادیه اروپااقتصاد سلامتاقتصاد شهریخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی سلامتدیپلماسی شهریدیپلماسی گردشگری

افزایش روند ورود گردشگران به کلان شهر استانبول

در 4 ماه نخست سال جاری میلادی تعداد گردشگران ورودی ترکیه با 172 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 میلیون و 885 هزار نفر شد که از این تعداد ، 7 میلیون و 477 هزار نفراتباع کشورهای مختلف و مابقی شهروندان ترک مقیم خارج بودند. تعداد گردشگرانی که در این مدت به استانبول آمده اند نسبت به مدت مشابه سال قبل 135 درصد افزایش یافته و به 3 میلیون و 882 هزار نفر رسیده است.

در 4 ماه نخست سال جاری میلادی تعداد گردشگران ورودی ترکیه با 172 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 میلیون و 885 هزار نفر شد که از این تعداد ، 7 میلیون و 477 هزار نفراتباع کشورهای مختلف و مابقی شهروندان ترک مقیم خارج بودند. تعداد گردشگرانی که در این مدت به استانبول آمده اند نسبت به مدت مشابه سال قبل 135 درصد افزایش یافته و به 3 میلیون و 882 هزار نفر رسیده است.

تعداد گردشگران استانبول در سال جاری نسبت به سال 2019  میلادی 30 الی 35 درصد افزایش یافت.

در 4 ماه نخست سال جاری، گردشگران استانبول به ویژه از کشورهای خاورمیانه،آمریکا و اروپا بوده و اکثریت آنان برای خرید و فروش و توریسم سلامت به این شهر سفر کرده اند.

تعداد گردشگران ترکیه در سال 2019 میلادی 52 میلیون نفر بود و این کشور توانست از صنعت گردشگری درآمدی بالغ بر 34.5 میلیارد دلار کسب کند. تعداد گردشگران این کشور در سال 2021 میلادی 30 میلیون نفر و در آمد 24.5 میلیارد دلاری بود . این کشور در نظر دارد تا در سال جاری بتواند تعداد گردشگران خود را به 42 میلیون نفر و درآمد ناشی از ان را به 35 میلیارد دلار برساند.

بیشترین گردشگران ترکیه در حال حاضر از کشورهای خاورمیانه و کشورهای خلیج فارس هستند و ترک ها با برگزاری برنامه‌های مختلف و اقدامات لازم در راستای معرفی این کشور در کشورهای آمریکای لاتین سعی دارند تا از این کشورها نیز نسبت به جذب گردشگر اقدام کنند .

رئیس اتحادیه هتل داران ترکیه در ارزیابی وضعیت بازار گردشگری در کشور عنوان کرد که روند ورود گردشگران ایرانی به کشور روز به روز در حال افزایش است و رشد افزایش تعداد گردشگران کشورهای آمریکای جنوبی 370 درصد، اروپا 382 درصد، ژاپن 236 و آمریکا 224 درصد بوده است.

آغاز فصل گردشگری در این کشور سبب شده است که میزان ظرفیت هتل های استانبول به ویژه در مناطق توریستی شهر 85 تا 90 درصد پر شود .

در 4 ماه نخست سال جاری میلادی میزان اشغال ظرفیت هتل های استانبول نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با 83 درصد افزایش به 63.7 درصد، قیمت اتاقها با 30 درصد افزایش به 97.3 درصد و درآمد هر اتاق با 137 درصد افزایش به 61.8 یورو رسید.

گردشگری سلامت از جمله بخشهای مهم در جذب گردشگران ارجی از سوی ترکیه به ویژه کلانشهر استانبول است که پس از پاندمی‌کرونا سرعت قابل توجهی به خود گرفته است.

ترکیه در اجرای سیاستهای لازم جهت توسعه و گسترش بخش مرتبط با گردشگری در نظر دارد به جای تعداد گردشگر،  میزان درآمد حاصل از آن را افزایش دهد.

اقدامات اخیر مسئولان بخش گردشگری در برگزاری کنگره‌های مختلف در این بخش، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تلفیق ورزش و هنر در معرفی ظرفیتهای گردشگری در کشور با برگزاری‌های مسابقات و تورهای ورزشی و فستیوال های مختلف غذایی با هدف دستیابی به گردشگران با شرایط مالی مناسب جهت کسب درامد بیشتر است.

گردشگری تورهای کشتی کروز نیز اخیرا در این کشور از روند رو به رشدی برخوردار بوده و مسئولان در تلاشند تا هر چه بیشتر بتوانند زیرساختهای این بخش را نیز توسعه داده تا از تعداد بیشتری از گردشگران این حوزه که قدرت مالی بیشتری نسبت به سایر گردشگران دارند استفاده نمایند . اقدامات اخیر مسئولان محلی کلان شهر استانبول در تبدیل بندر ینی کاپی به بندرگاه کشتی‌های کروز در این شهر نیز یکی دیگر از فعالیتهای لازم در افزایش تعداد این گونه بنادر است.

به نظر میرسد شیب نمودار ورود گردشگران به ترکیه پس از نیمه دوم سال جاری میلادی سیری صعودی خواهد داشت و صنعت گردشگری این کشور خواهد توانست ضرر و زیان ناشی از پاندمی‌کرونا بر این صنعت را تا حدی جبران نموده و در شرایط کنونی جهانی بتواند تاثیر مثبتی بر روند حفظ ثبات و پویایی اقتصاد کشور داشته باشد.

بر اساس اطلاعات وزارت فرهنگ و گردشگری؛ در سه ماه اول سال 2022 میلادی ، تعداد گردشگرانی که از استانبول بازدید کردند با 135 درصد افزایش به 2 میلیون و 904 هزار نفر رسید. بیشترین گردشگران به ترتیب اتباع ایران، روسیه و آلمان بوده اند.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2107

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown