آسیای جنوب شرقیاقتصاد کلانبازرگانی و تجارتبانک و بیمهتحلیلدیپلماسی تجاری

اقتصاد پاکستان و چشم‌انداز آن در سال جدید میلادی

داده‌های بانک توسعه آسیا سال 2022 را علیرغم بروز مشکلات عدیده در اقتصاد پاکستان، بطور نسبی سالی با رشد اقتصادی مناسب برآورد نموده است لیکن اقتصاد این کشور را در سال آینده (2023) از منظر ناظران بین المللی، سالی دشوار توام با افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی پیش بینی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد پاکستان در سال 2022 فراز و نشیب های فراوانی داشت. در این سال از یک سو هزینه‌های داخلی دولت پاکستان از درآمدها پیشی گرفت و از سوی دیگر دولت را با ناترازی تجارت خارجی و کسری موازنه تجاری در زمینه واردات و  صادرات کالا و خدمات  مواجه کرد. افزایش جهانی قیمت سوخت  نیز فشار مضاعفی را بر ذخایر ارزی این کشور وارد نموده و در نتیجه در سال 2022 ارزش روپیه پاکستان در مقابل دلار آمریکا با سقوط مواجه شد و همین امر رشد تورم در پاکستان را شدت بخشید.

در ادامه مشکلات پاکستان در سال 2022، تاخیر نهادهای مالی پاکستان در توافق با صندوق بین‌المللی پول موجب کاهش اعتماد در قبال ایفای تعهدات مالی این کشور در عرصه بین المللی گردید. در نتیجه این تاخیر، آژانس های رتبه گذار بین المللی نظیر “مودی” رتبه پاکستان را از رتبه “با ثبات” به  وضعیت “منفی” در این عرصه تقلیل دادند. ذخایر بانک مرکزی این کشور هم در سال جاری به مرز نگران کننده 6.5 میلیارد دلار سقوط کرده که در 8 سال گذشته سابقه نداشته است.

با تمام این اوصاف و علیرغم کاستی‌هایی که ذکر آن رفت و می‌بایست آثار دوام دار اقتصادی سیل ویرانگر اخیر را نیز به آنها افزود، لیکن مطابق گزارش بانک توسعه آسیا، اقتصاد پاکستان در سال 2022 رشد چشمگیر 6 درصدی را تجربه نموده که در مقایسه با سال 2020 یک جهش و در قیاس با سال 2021 روندی رو به جلو را به نمایش می‌گذارد.

اقدامات اخیر دولت پاکستان در تامین خواسته‌های صندوق بین المللی پول شامل حذف نسبی یارانه حامل های انرژی (برق  و سوخت) و برخی دیگر از درخواست های آن صندوق، موجبات احیاء برنامه صندوق بین المللی پول را فراهم آورده و برای برآوردن انتظارات مراجع بین المللی جهت بازگشت اعتماد به اقتصاد پاکستان بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

علیرغم رشد خوب اقتصادی پاکستان در سال 2022 ، بانک توسعه آسیا نرخ رشد پاکستان در سال آینده (2023) را به میزان سه و نیم درصد قلمداد نموده که فاصله زیادی با رشد سال جاری دارد.

نمودار مقایسه میزان رشد اقتصادی پاکستان طی سالهای 2020تا 2022 و چشم انداز رشد2023 (منبع: بانک توسعه آسیا)

لذا چشم انداز اقتصاد پاکستان در سال 2023 سالی دشوار را پیش روی این کشور قرار می دهد. بانک توسعه آسیا میزان تورم سال 2022 پاکستان را 12 درصد ولی تورم سال 2023 را 18 درصد برآورد نموده است. ناظران بین المللی برآنند که سال آینده میلادی برای پاکستان سال ریاضت اقتصادی خواهد بود. پاکستان در سال 2023 باید تلاش زیادی برای غلبه بر کسری بودجه داخلی و ناترازی تجارت خارجی موجود در محدوده‌های قابل مدیریت بعمل آورد.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3070

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown