اخباراقیانوسیهبانک و بیمهدیپلماسی تجاری

تأسیس اولین بانک اسلامی استرالیا

سازمان مقررات احتیاطی استرالیا (APRA) مجوز محدود را برای فعالیت اولین بانک اسلامی این کشور صادر کرده است. تأسیس این بانک همزمان با افزایش ناگهانی نرخ بهره بانکی در استرالیا که خریداران مسکن را در پرداخت های پیش بینی نشده در سبد معیشتی خود با مشکل روبرو کرده، با اقبال مواجه شده است. بانک اسلامی استرالیا اولین بانک در نوع خود در این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی نقل از ای بی سی نیوز، بانک اسلامی استرالیا اعلام داشته که بر اساس احکام شرع مقدس اسلام عمل می‌کند و از آن جا که پرداخت و دریافت بهره در اسلام حرام است، اخذ بهره را در برنامه ندارد. بر این اساس فهرست انتظار مشتریان برای اخذ وام و ارائه سپرده در این بانک به سرعت در حال افزایش است.

پس از اینکه سازمان مقررات احتیاطی استرالیا (APRA) مجوز اولیه و محدود را برای ایجاد “بانک اسلامی استرالیا” اعطا کرد، آرزوی بسیاری برای داشتن خانه می‌تواند به زودی محقق شود.

در گام اول، “بانک اسلامی استرالیا” خدمات مالی خود از جمله امور مالی خانگی، پس‌انداز و حساب‌های روزمره را با تعداد کمی مشتری آزمایش می‌کند تا به صورت عمومی عرضه شود. هم اکنون نزدیک به 8000 نفر در فهرست انتظار برای راه اندازی رسمی این بانک قرار دارند.

دین گیلسپی، مدیر عامل بانک اسلامی استرالیا[1] ، اعلام کرده که خدمات این بانک ابتدا توسط علمای اسلامی تایید می‌شود تا از مطابقت با شریعت اطمینان حاصل شود. وی طرح تامین مالی خانه را به عنوان یک “مدل اجاره به شرط تملیک” توصیف کرد که مشتریان در زمانی که به عنوان مستاجر در منزل مورد تملک بانک زندگی می‌کنند، به جای “بهره”، اجاره می‌پردازند.

او گفت: “مشتری ممکن است با 20 درصد سپرده شروع به کار کند. این بدان معناست که آنها مالک 20 درصد خانه می‌شوند و بانک مالک 80 درصد دیگر می‌شود. کاری که ما به [مشتری] اجازه انجام آن را می دهیم این است که سهام بیشتری از آن ملک را در طول زمان بخرد. به مرور که مشتری پرداخت های اجاره را انجام می دهد، سهم او در ملک افزایش می یابد تا زمانی که مالکیت او کامل شود. ”

آقای گیلسپی گفت که این موسسه یک قدم فراتر خواهد رفت و از تجارت با آلاینده‌های بزرگ خودداری می‌کند. همچنین از نظر اسلام، بانک از همکاری با برخی از کسب و کارها نظیر قمار، مشروبات الکلی، خدمات جنسی و امور مستهجن منع شده است.

او گفت: «ما داستان‌هایی می‌شنویم که افرادی پول را زیر تخت یا در گاوصندوق در خانه نگه می‌دارند، زیرا آنها برای قرار دادن آن در سیستم بانکی متعارف احساس راحتی نمی‌کنند. این چیزی است که ما واقعاً امیدواریم آن را برطرف کنیم. این مدلی است که علاقه مشتریان غیر مسلمان را نیز برانگیخته است.

او گفت: «ما دائماً با مهاجران استرالیایی که در خاورمیانه زندگی کرده‌اند و از خدمات مالی اسلامی استفاده کرده‌اند، سؤال می‌کنیم و نظر آنها را جویا می‌شویم. بخشی از فهرست انتظار در مشتریان ما را این افراد تشکیل می دهند.

“مجوز محدود” اعطا شده از سوی آپرا، به بانک اجازه می دهد تا خدمات مالی خود را با گروه کوچکی از مشتریان تا دو سال قبل از اینکه مجوز کامل به آن اعطا شود، به صورت آزمایش انجام دهد.

آقای گیلسپی گفت که این موسسه قصد دارد تا سال 2024 به صورت عادی و فراگیر کار خود را شروع کند. در حال حاضر شش یا هفت بانک اسلامی مختلف در بریتانیا وجود دارد، اما چنین چیزی در استرالیا وجود ندارد.

استادیار مهمت اوزالپ، مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چارلز استورت، گفت که اسلام پرداخت یا دریافت بهره را ممنوع کرده است. برخی از مسلمانان اهمیتی نمی‌دهند… آنها مستقیماً به بانک‌های متعارف می‌روند. برایشان مهم نیست که ممنوع است یا نه. اما دیگران به دنبال جایگزین هستند.”

در حالی که طیفی از وام دهندگان غیر بانکی که گزینه‌های مالی حلال را ارائه می دهند در حال حاضر در استرالیا وجود دارند، بانک جدید اولین بانک در نوع خود در این کشور خواهد بود.

پروفسور اوزالپ گفت که ایجاد چندین بانک اسلامی‌برای مشتریان سودمند خواهد بود.  او گفت: “تا سال 2024، یک میلیون مسلمان در استرالیا وجود خواهد داشت. باید در فضای بانکداری و مالی اسلامی رقابت وجود داشته باشد تا بهترین پیشنهادات و خدمات را در این زمینه دریافت کنند”. بر اساس آخرین سرشماری، بیش از 813,000 مسلمان در استرالیا زندگی می‌کنند که 3.2 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

 

اقتباس از:

https://www.abc.net.au/news/2022-10-12/australia-first-islamic-bank-granted-lending-licence-from-apra/101458162

 

[1] Islamic Bank Australia CEO Dean Gillespie

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2551

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown