آسیای جنوب شرقیاخباراروپا / اتحادیه اروپا

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اندونزی

آقای ایرلانگا هارتارتو وزیرهماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی در کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز بالادست اندونزی (IOG 2022) که روز 24 نوامبر 2022 (3 آذرماه 1401) در شهر بالی برگزار شد، به بحران مذکور اشاره نمود و گفت : ” بحران انرژی یکی از تأثیرات بدی است که تجربه شده است. تاثیر آن بر اندونزی افزایش قیمت سوخت به دلیل افزایش هزینه واردات نفت به اندونزی است و این را می‌توان از قیمت بالای انرژی از جمله قیمت سوخت در کشورمشاهده نمود.” وی در ادامه اظهار داشت : “شرایط اقتصادی هنوز چالش‌های مختلفی دارد، طوفان کامل، کووید-19 نیز تمام نشده است و اکنون شاهد یک جنگ هم هستیم که تاثیرش بر قیمت نفت خودنمایی می‌کند.”

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، از زمان مناقشه روسیه و اوکراین در فوریه سالجاری میلادی ( 2022) اقتصاد دنیا با مشکلات عدیده ای مواجه شد. کاهش رشد اقتصادی، افزایش شدید قیمت های جهانی نفت و انرژی، به خطر افتادن امنیت غذایی جهان ، افزایش شدید قیمت ها در اغلب کشورها و غیره از جمله این مشکلات بوده است و طی 9 ماهی که از شروع جنگ سپری شده است تلاش ها برای توقف آن نتیجه ای نداده است. اما جنگ تاثیرات متفاوتی را در کشورها داشته است و اندونزی نیز از اثرات آن بی بهره نبوده است.

از دیگر تاثیرات بحران مذکور افزایش تورم در اندونزی است، بطوریکه بر اساس سوابق، تورم اندونزی درماه  آگوست 2022 به 4.96 درصد و در ادامه  تورم در ماه سپتامبر به 5.9 درصد رسید که تاثیر افزایش سوخت یارانه ای در ابتدای ماه بود.

همچنین کاهش واردات غلات از روسیه و اوکراین خصوصا گندم توسط اندونزی که وابستگی شدیدی به آن دارد و کاهش واردات کودشیمیایی از روسیه که منبع اصلی تامین کننده نیاز اندونزی می‌باشد و بخش کشاورزی این کشور شدیدا به آن وابسته می‌باشد ، از دیگر ضررهای جنگ روسیه علیه اوکراین برای اندونزی می‌باشد.

در این شرایط اندونزی توانسته است در برخی از حوزه‌ها افزایش صادرات داشته باشد. وزیر هماهنگی امور اقتصادی در این خصوص در نشست مذکور به این موضوع اشاره کرد که به طور عمده، افزایش قیمت کالاهای تولید داخلی اندونزی در بازارهای جهانی از جمله ذغال سنگ و روغن نخل (پالم) بوده است. در این خصوص موسسه آمار اندونزی (BPS)  طی گزارشی بر افزایش صادرات معدنی و سایر محصولات اندونزی در ماه‌های اخیر اشاره نمود.

اندونزی یکی از بازیگران صادرات کالا در جهان است لذا با محدودیت و تحریم های ایجاد شده برای روسیه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در صادرات کالاهای معدنی، اندونزی در واقع  بخشی از آن را تامین و از این روند سود برده است. چندین منطقه معدنی در اندونزی مانند سولاوسی ، مالوکو و پاپوآ از رشد بسیار خوبی در فعالیت های معدنی و افزایش صادرات برخوردار شدند. طبق اظهارات مقام اندونزیایی رشد اقتصادی در مناطق معدنی درحال بهبودی است بطوریکه در سولاوسی رقم رشد به 8.25 % می رسد و درمالوکو و پاپوآ به رقم 7.51 % رسیده است که البته همه اینها ناشی از قیمت های بالای مواد معدنی است.

در سطح کلان نیز جنگ روسیه علیه اوکراین موجب شده است تا رشد اقتصادی اندونزی درسه ماهه سوم سال 2022 به 5.7 درصد برسد. با وجود اینکه صندوق بین المللی پول (IMF)  پیش بینی کرده است که رشد اقتصاد جهانی در سال 2022 با کاهش همراه خواهد شد ولی  صندوق بین المللی پول برای اندونزی رشد اقتصادی مناسبی را پیش بینی کرده است .این بدان معناست که نرخ رشد اقتصادی اندونزی می‌تواند بهتر از رشد جهانی پیش بینی شده باشد. وزیر هماهنگی امور اقتصادی در این مورد نیز اظهار داشت : ” بر این اساس، اندونزی به کشوری با نقطه درخشان تبدیل شده است ، اقتصاد اندونزی در مقایسه با اقتصاد کشورهای اتحادیه ASEAN  نسبتاً در برابر چالش‌های اقتصادی مقاوم‌تر می‌باشد .”

 

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2762

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown