آسیای جنوب شرقیاخباراقتصاد کلانبازرگانی و تجارتدیپلماسی تجاری

تاثیر منفی رکود اقتصادی چین بر اقتصادهای آسیا

تاثیر رکود اقتصادی در چین بر اقتصاد دیگر کشورهای آسیا منفی بوده است.شاخص مدیران خرید PMI را در کره جنوبی، تایوان و ویتنام کاهش داده و برترین تولید‌کننده منطقه یعنی ویتنام را در بخش فعالیت‌های تولیدی به زحمت انداخته است.

‌ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد ضعیف چین در ماه ژوئن باعث کاهش تقاضا برای کالاهای آسیا شده و در نتیجه آن تولید در بیشتر کشورهای آسیایی در این ماه رو به کاهش گذاشته است.

براساس شاخص مدیران خرید PMI که یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های اقتصادی برای سنجش میزان تولید درنظر گرفته می‌شود، فعالیت کارخانه‌ها در اقتصادهای همسایه چین، یعنی کره جنوبی، ژاپن و تایوان همچنان در حالت انقباض باقی مانده است. درحالی که بیشترین بخش تولید آسیا به بازگشت قدرتمند چین از محدودیت‌های کرونایی دل خوش کرده بود، تنها شاهد تجارتی بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار با دومین اقتصاد برتر جهان بود. درحالی که اقتصاد جهان هم به اندازه اقتصاد چین کند و راکد شده است، و در شرایطی که تورم بالا و هزینه‌های بالای استقراض مانع از رشد اقتصادی شده است، تولیدی‌ها برای یافتن کاتالیزوری برای رشد در تقلا هستند.

به گفته اقتصاددانان، بعید به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط اقتصاد جهانی رو به بهبود نگذاشته و نرخ تقاضا در بازارهای اصلی مانند اروپا و آمریکا افزایش پیدا نکند، بخش تولید شاهد بهبودی باشد. براساس جدیدترین آمارها، شاخص مدیران خرید در کره جنوبی در ماه گذشته میلادی با کاهش بیشتر به 47.8 رسیده است. این شاخص برای ژاپن هم به زیر 50 سقوط کرده است و در تایوان هم اگرچه رشدی نامحسوس داشته، اما روند کلی آن همچنان نزولی است.

این وضعیت ناخوشایند با افزایش انقباض بخش تولید مالزی و ویتنام، در منطقه شیوع بیشتری یافته است. فعالیت‌های کارخانه‌ای در فیلیپین و میانمار هم با سرعت کمتری رشد داشته است و بهترین تولیدکننده منطقه یعنی تایلند با کاهش نرخ شاخص مدیران خرید به  53.2 مواجه شده است.

این وضعیت به دنبال سیگنال‌های ناامیدکننده‌ای که روز جمعه از چین مشاهده شد تشدید شده است. شاخص مدیران خرید در این کشور برای سومین ماه متوالی از خود انقباض نشان داده است و روند رشد فعالیت‌های تولیدی در این کشور کندی بیشتری را تجربه می‌کند زیرا شرکت‌ها نسبت به چشم‌انداز تولید خود محتاط‌تر شده‌اند.

یکی از نقاط امیدوارکننده منطقه آسیا اما اندونزی بوده است که در ماه گذشته میلادی در بحبوحه تولید قدرتمند، سفارش‌های جدید و رشد نرخ اشتغال، توانسته نرخ تولید خود را افزایش دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=4282

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown