بانک و بیمهخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی تجاریدیپلماسی علم و فناوریفناوری اطلاعاتگزارش

جغرافیای ارزهای دیجیتال 2022 و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا(MENA)

در گزارشی که تحت عنوان “جغرافیای ارزهای دیجیتال 2022 ” منتشر شده به بررسی وضعیت مبادلات ارزهای دیجیتال در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گرداخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، شرکت بلاک چین و ارزهای دیجیتال Chainalysis در گزارشی تحت عنوان «جغرافیای ارزهای دیجیتال 2022» به بررسی وضعیت انواع ارزهای دیجیتالی و نتایج شاخص جهانی سازگاری این نوع ارزها در کشورها پرداخت که اهم نکات آن به شرح زیر است.

در سه ماهه دوم سال 2022 میلادی،  ویتنام در رتبه اول شاخص سازگاری ارزهای دیجیتالی را به خود اختصاص داده و پس از آن فیلیپین و اوکراین در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. . از سوی دیگر، ترکیه در بین 154 کشور جهان از نظر شاخص سازگاری ارزهای دیجیتالی در پذیرش و استفاده از این نوع ارزها در رتبه دوازدهم قرار دارد.

ترکیه در سال جاری نسبت به سال گذشته میلادی در خصوص وضعیت شاخص پذیرش و استفاده از ارزهای دیجیتالی توانست یک پله در لیست جهانی صعود کند.

شاخص سازگاری ارزهای دیجیتالی در پذیرش و استفاده از این نوع ارزها در کشورها، بر اساس امتیاز 0 الی 1 سنجیده می‌شود و کشورهایی که شاخص آنها به عدد 1 نزدیکتر باشد در صدر لیست سازگاری با ارزهای دیجیتالی قرار می‌گیرند . این شاخص در ویتنام که در صدر کشورهای جهان قرار دارد 1 و در ترکیه 0.519 است.

  • جدول شاخص سازگاری استفاده از ارزهای دیجیتالی 20 کشور نخست جهان :

ترکیه در فاصله زمانی جولای سال 2021 الی جولای سال 2022 میلادی بیشترین حجم تراکنش ارزهای دیجیتال را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) داشته است.در این مدت در مجموع 192 میلیارد دلار به انواع کیف پول ارز دیجیتالی شهروندان ترکیه وارد شده است. معاملات ارزهای دیجیتالی درسال جاری میلادی در این کشور نسبت به سال گذشته 10.5 درصد افزایش یافته است.

میانگین حجم تراکنش روزانه ارزهای دیجیتالی در ترکیه 533 میلیون دلار است. متوسط حجم معاملات روزانه بورس استانبول در ماه سپتامبر سال جاری میلادی 81 میلیارد لیر ترک بود که با نرخ برابری لیر در مقابل دلار معادل 4.4 میلیارد دلار است. به عبارت دیگر، اگرچه ترکیه پیشرو منطقه ای در زمینه ارزهای دیجیتالی شده است، اما حجم معاملات روزانه آن هنوز حدود 12 درصد از بازار سهام در بورس است.

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) ، عربستان سعودی و لبنان کشورهایی هستند که از نظر حجم معاملات ارزهای دیجیتالی پس از ترکیه قرار دارند. میانگین افزایش معاملات ارزهای دیجیتالی در این منطقه 48 درصد بوده است.

کاهش ارزش لیر ترک در ترکیه سبب شده است که تمایل به استفاده از ارزهای دیجیتالی در این کشور افزایش یابد.

اگرچه مصر در میان کشورهای MENA در جایگاه چهارم قرار دارد، اما حجم تراکنش های ارزهای دیجیتالی در این کشور در یک سال گذشته 221.7 درصد افزایش یافته است.

نوسانات نرخ ارز در مصر و ترکیه جذابیت رمز ارزها را افزایش داده است. در یک سال گذشته ارزش  لیر ترک 80.5 درصد و ارزش پوند مصر 13.5 درصد کاهش یافت. حجم تراکنش ارزهای دیجیتالی در مصر در سال گذشته 3 برابر افزایش داشت و روند رشد سالانه تراکنش این نوع ارزها در ترکیه به عنوان بزرگترین مرکز مبادلات ارز دیجیتالی منطقه، کند شده است.

شهروندان روسی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای خارج کردن نقدینگی خود از کشور از ارزهای دیجیتالی استفاده کرده و تمایل ورود به پلتفرم ارزهای دیجیتالی در روسیه افزایش قابل توجهی یافت.

توضیح :

(بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود ).

منبع : http://www.haberturk.com به نقل از: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2566

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown