اخبارخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی انرژینفت و انرژی

شرکت ملی انرژی ابوظبی سهام میدان نفتی اتروش اقلیم کردستان عراق را واگذار می‌کند

شرکت ملی انرژی ابوظبی(Taqa) اعلام کرد این شرکت از طریق شرکت تابعه خود Taqa International، برای فروش تمام سهام خود در میدان‌ نفتی اتروش قراردادی قطعی منعقد کرده‌است. Taqa امارات در ژانویه 2013 بیش از 53.2% از سهام عملیاتی این میدان‌نفتی را به مبلغ 600 میلیون دلار از General Exploration Partners خریداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، شرکت ملی انرژی ابوظبی(Taqa) در حال حاضر، 47.4 درصد و دولت اقلیم کردستان عراق 25 درصد از سهام میدان‌ نفتی اتروش را در اختیار دارند. این میدان نفتی که در نزدیکی اربیل قرار دارد، تا پایان سال 2019 روزانه حدود 50 هزار بشکه معادل نفت تولید می‌کرد.

در همین زمینه بخوانید:

Abu Dhabi’s TAQA sells its oil field stake in Kurdistan Region of Iraq

 

یکی از نمایندگان شرکت ملی انرژی ابوظبی بدون افشای ارزش فروش این سهام گفت: «Taqa به طور مداوم استراتژی و مجموعه خود را بازبینی می‌کند تا مطمئن شود که رقابتی باقی می‌مانیم و بهترین خدمات و راه‌حل‌های ممکن را برای شرکا و مشتریان خود ارائه می‌کنیم» .

شرکت ملی انرژی ابوظبی(Taqa) یکی از بزرگترین شرکت های انرژی در منطقه خاورمیانه و آفریقا است که در تعدادی از کشورها از جمله امارات متحده عربی، هند، بریتانیا، عمان، مراکش و عربستان سعودی فعالیت دارد.

این شرکت سرمایه گذاری قابل توجهی در نمک زدایی آب و تولید، انتقال و توزیع برق و همچنین عملیات بالادستی و میان دستی نفت و گاز دارد.

سال گذشته، این شرکت اهداف رشد خود را برای افزایش اندازه دارایی‌های خود تغییر داد و بر این اساس 75 میلیارد درهم (20.4 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری زیرساختی را در زمینه تولید انرژی پاک متعهد شد.بر این اساس Taqa قصد دارد تا سال 2030 بیش از 150 گیگاوات برق تولید کند.

در اوایل ژانویه 2024، کنسرسیومی متشکل از Taqa، Vision Invest و Gulf Investment Corporation برنده مناقصه توسعه یک پروژه مخزن آب 1.5 میلیارد درهمی در منطقه مکه عربستان سعودی شد. همچنین این شرکت اعلام کرد که در حال انجام خرید سهام یک پروژه 2.1 میلیارد دلاری کابل زیردریایی است که یونان و قبرس را به هم متصل می‌کند. این معامله پس از آن انجام شد که Taqa به میزان 25 میلیون پوند (31.72 میلیون دلار) در استارت‌آپ بریتانیایی Xlinks سرمایه‌گذاری کرد که قصد دارد طولانی‌ترین کابل برق زیردریایی جریان مستقیم ولتاژ بالای جهان را بین مراکش و بریتانیا بسازد.

Taqa همچنین در ماه مه2023، توافقنامه‌هایی را با ازبکستان برای بررسی گزینه‌های سرمایه گذاری در بخش برق این کشور آسیای مرکزی با ارزش تقریبی بیش از 3 میلیارد دلار امضا کرد.

این شرکت در سال 2022 دارایی‌های نفت و گاز بالادست خود در هلند برای تمرکز بر بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به Waldorf Energy فروخت و طی قراردادی بخشی از سهام شرکت انرژی پاک مصدر ابوظبی را خریداری کرد.

بر اساس اعلام شرکت ملی انرژی ابوظبی(Taqa) با فروش سهام پروژه فوق الذکر، این شرکت قصد پایان دادن به فعالیت خود در اقلیم کردستان عراق را دارد. با این حال شرکت های اماراتی دانا گاز و کنسرسیوم پرل پترولیوم نزدیک به 50 درصد استخراج گاز طبیعی در اقلیم کردستان عراق را انجام می دهند.

شرکت ملی انرژی ابوظبی قراردادی با دو شرکت شاماران و اچ کی ان برای فروش سهام خود در میدان نفتی اتروش در اقلیم کردستان عراق امضاء نموده است. بر این اساس با فروش سهام شرکت اماراتی، سهم شاماران به 50 درصد و سهم اچ کی ان نیز به 25 درصد از میدان اتروش خواهد رسید.


منابع به نقل از MFA؛

https://thenationalnews.com

https://wam.ae

https://www.middle-east-online.com

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5925

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown