آسیای جنوب شرقیاتاق تعاوناخباربازرگانی و تجارتخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی تجاری

صادرات 561 میلیون دلار کالا از ایران به پاکستان در 6 ماهه اول سال جاری

با توجه به حجم صادرات 561 میلیون دلار کالا از ایران به پاکستان در 6 ماهه اول سال جاری، رئیس سازمان توسعه تجارت و رئیس اتاق بازرگانی تهران در دیدار اخیرشان بر لزوم توسعه همکاری‌های مشترک به منظور حضور پر قدرت تجار در بازار پاکستان تأکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، کشور پاکستان در سال‌های اخیر یکی از 10 بازار اول صادراتی ایران بوده و در 6 ماهه اول 1401 بالغ بر 561 میلیون دلار کالا از ایران به آن کشور صادر شده و در مقابل 494 میلیون دلار کالا از این بازار وارد شده است. بر این اساس در دوره زمانی مورد نظر، تراز تجاری دو کشور به میزان 46 میلیون دلار برای ایران مثبت بوده است.

در زمینه ایجاد زیر ساختهای حقوقی تجاری بین دو کشور، در سال 1385 موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان اجرایی شده است. در چارچوب این موافقتنامه ایران برای 309 کد تعرفه کالاهای وارداتی از پاکستان تخفیف در نرخ تعرفه  ورودی قائل شده و در مقابل پاکستان نیز این تخفیف را برای 338 کد تعرفه اقلام واردات از ایران لحاظ گرده است.

از سال 1394 مذاکره روی موافقتنامه تجارت آزاد بین دو طرف شروع شده و انتظار می رود با همکاری دو جانبه تا پایان سال جاری مذاکرات فیمابین در خصوص این موافقتنامه به نتیجه برسد. با توجه به 16 میلیارد دلار پتانسیل استفاده نشده صادراتی ایران به پاکستان، امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور به تقویت روابط تجاری، افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری منجر خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2577

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown