اخباراقتصاد دانش‌بنیاناقتصاد سلامتخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی انرژیدیپلماسی سلامتنفت و انرژی

عمان در میان 6 اقتصاد هیدروژنی با پتانسیل بالا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد (WEF) بر اساس شاخص آمادگی هیدروژن کم کربن، پادشاهی عمان را در میان شش کشور با پتانسیل هیدروژنی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در گزارش اخیر با عنوان «نقشه راه اقدامات توانمندسازی برای کم کربن» که با تلاش مشترک با شرکت خدمات حرفه ای جهانی Accenture منتشر شد، کشورهای مراکش، مصر، قطر، پادشاهی عربستان سعودی (KSA) و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) در کنار سلطان نشین عمان را به عنوان «اقتصادهای هیدروژنی دارای پتانسیل» فهرست کرده است.

گزارش WEF با اشاره به چارچوب نظارتی پیشرفته، استراتژی و سیاست های توسعه پروژه برای هیدروژن در منطقه خاطرنشان کرد که عمان در نظر دارد تا سال 2030 با تولید حداکثر 1.15 متر در پاس، با 50000 کیلومتر مربع زمین برای توسعه پروژه هیدروژن، به بزرگترین صادرکننده هیدروژن تجدیدپذیر در منطقه تبدیل شود.

توسعه پروژه توسط Hydrom، نهاد پیشرو ملی عمان که مسئول اجرای استراتژی است، هماهنگ می شود. این استراتژی بر صادرات هیدروژن به آسیا و اروپا متمرکز است و همچنین شامل استراتژی‌های کربن زدایی برای تقاضای موجود به میزان 1.1 Mtpa است. بخش هیدروژن به عنوان یک فرصت حیاتی پس از دوران نفت و گاز برای عمان در نظر گرفته می شود.

گزارش WEF-Accenture آمادگی هیدروژن کم کربن شش کشور مورد بحث را با ارزیابی فرصت ها، جاه طلبی ها و استراتژی های هیدروژنی آنها در برابر شش «مانع» ارزیابی کرد که این موانع شامل استانداردها و گواهینامه ها. تقاضا؛ زیر ساخت؛ سرعت توسعه؛ فن آوری؛ و هزینه است.

در این گزارش با استناد به ارزیابی‌های قبلی آژانس بین‌المللی انرژی، اشاره شده است که عمان بر توسعه هیدروژن سبز (با رنگ آبی به عنوان پله) تمرکز می‌کند، با توجه به اینکه تا سال 2050، ظرفیت انرژی تجدیدپذیر این کشور را قادر می‌سازد تا چهار برابر انرژی مورد نیاز خود را تولید کند.

در این گزارش با اشاره به مقدار زمین در اختیار عمان و زیرساخت های موجود سوخت فسیلی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد یا تغییر کاربری داده شود، تصریح شده است که عمان موقعیت مناسبی برای دسترسی آسان به بازارهای صادراتی در اروپا و خاور دور دارد.

این گزارش با اشاره به جاه طلبی بالای عمان برای رسیدن به اهداف خالص صفر تا سال 2050 و اهداف تولید هیدروژن تجدیدپذیر بیش از صادرات LNG فعلی، یادآور شد هاست که این کشور یک نهاد مستقل به نام Hydrom (هیدروژن عمان) را برای مدیریت استراتژی هیدروژن، حراج و پیاده سازی، با شش توافقنامه تولید الزام آور به ارزش 20 میلیارد دلار که قبلاً امضا شده است، ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، عمان همچنین برای بهبود CAPEX، HYDROM مشوق هایی مانند هزینه کمتر زمین و ایجاد زیرساخت های مشترک مانند کارخانه‌های نمک زدایی و جاده ها را در دسترس قرار می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5467

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown