اخباراروپا / اتحادیه اروپابانک و بیمهخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی تجارینفت و انرژی

قوی‌ترین ارزهای جهان؛ دینار کویت، دینار بحرین و ریال عمان 

دینار کویت، دینار بحرین، ریال عمان، دینار اردن و پوند انگلیس به ترتیب رتبه نخست تا پنجم قوی‌ترین ارزهای جهان را به خود اختصادص داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، مجله فوربس که یکی از معتبرترین مراجع مالی دنیاست به بررسی با لیست ده مورد از با ارزش ترین پول های دنیا نسبت به دلار آمریکا تا ژوئن 2023 پرداخته و قیمت آنها را نسبت به Open Exchange در اواخر آپریل 2023 بررسی کرده است.

قدرتمندترین پول جهان، دینار کویت است که دلیل این امر ذخایر نفتی و سیستم معاف از مالیات این کشور بوده که به تقاضای بالای پولی آن کمک می‌کند.

دینار بحرین و ریال عمان در جایگاه دوم و سوم قرار دارند که درآمدهای نفتی به این موضوع کمک بسیاری کرده است.

پس از آن دینار اردن قرار گرفته که نرخ ارز ثابت و اقتصاد متنوع اردن در ارزش بالای آن نقش مهمی داشته است.

پوند انگلیس به عنوان پنجمین ارز قوی جهان، جایگاه قابل توجهی در امور مالی جهانی دارد و به سبب موقعیت لندن به عنوان یک مرکز مالی و فعالیت‌های تجاری گسترده بریتانیا تقویت شده است.

پوند جبل‌الطارق، دلار جزیره کیمن و فرانک سوئیس به ترتیب در جایگاه‌های ششم تا هشتم قرار گرفتند و پس از آن یورو و دلار به عنوان پرمعامله‌ترین ارزها در سطح جهان در رتبه‌های نهم و دهم قدرتمندترین ارزهای جهان ایستادند.

ارزش یک ارز چطور تعیین می‌شود؟

براساس گزارش بورسینس، تعیین کم ارزش‌ترین و با ارزش ترین پول دنیا به صورت نسبی انجام می‌شود. ارزها می‌توانند شناور باشند یا ارزششان به یک ارز دیگر گره خورده باشد.

ارزش ارزهای شناور به میزان عرضه‌ و‌ تقاضا بستگی دارد. به عنوان مثال هرقدر میزان استفاده از دلار در روابط بین‌الملل بالاتر و تقاضا برای خرید آن در دنیا بیشتر باشد ارزش آن نیز افزایش می‌یابد.

اما دسته دوم پول و ارزهایی هستند که ارزش آنها به صورت یک نرخ توافقی ثابت به یک ارز دیگر گره خورده است. به عنوان مثال از سال 2018 تعیین شد که دینار بحرین همیشه 0.38 دلار آمریکا ارزش داشته باشد.

ارزهای خارجی به شکل جفت ارز معامله می‌شوند، شبیه آنچه در بازار فارکس می‌بینید! مثلا یورو با یوآن چین.

یعنی مقداری یورو می‌پردازیم و یوآن می‌گیریم. در نتیجه ارزش ارزها، نسبت به هم تعیین می‌شود که به آن نرخ مبادله (exchange rate) می‌گویند. به‌این‌ترتیب نمی‌توان گفت ارزش دقیق و ثابت یک ارز چقدر است.

هر قدر نرخ مبادله‌ای دو ارز نسبت به هم تفاوت بیشتری داشته باشند هزینه‌ای که باید برای خرید اجناس یا خدمات با آن دو ارز بپردازیم هم متفاوت می‌شود.

مثلا اگر ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا کاهش یابد، هزینه‌ای که باید برای خرید یک جنس به ین بپردازیم بیش از هزینه آن به دلار خواهد بود.

اما این اختلافات و تغییرات نرخ ارز فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از طریق خرید‌ و‌ فروش آنها ایجاد کرده است. بازار فارکس بر همین اساس شکل می‌گیرد.

البته هر شکلی از سفته بازی می‌تواند خطرناک باشد و باید با نحوه تغییر قیمت ارزها کاملا آشنا باشید تا سرمایه شما از بین نرود. ورود بدون علم به این حوزه کار نادرستی است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=5517

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown