آفریقای مرکزی و جنوب آفریقااخباردیپلماسی انرژینفت و انرژی

همکاری با کشورهای غرب آفریقا در حوزه‌های خدمات مهندسی و تهاتر در بخش‌های پتروشیمی

در پنل تخصصی در حوزه زیرساخت و انرژی که در حاشیه همایش بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا برگزار شد، در خصوص همکاری ایران با کشورهای غرب آفریقا در حوزه‌های خدمات مهندسی و تهاتر در بخش‌های پتروشیمی راه‌کارهایی ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، در حاشیه همایش بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا، پنل تخصصی در حوزه زیرساخت و انرژی برگزار شد.

افندی‌زاده: خدمات مهندسی ویژه‌ای را می‌توانیم در اختیار کشورهای غرب آفریقا قرار دهیم

در ابتدای این پنل «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در مورد حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقل برای ایجاد ارتباط مناسب میان ایران و کشورهای غرب آسیا، گفت: برنامه‌ریزی مناسبی در سال‌های گذشته در امور ترانزیت ایران انجام شد تا یکی از نیازهای اصلی کشورمان برای ارتباط با کشورهای دیگر خصوصا کشورهای آفریقایی را برطرف کند.

وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد که کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران به عمان متصل شوند، افزود: اگر حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا نکند، سیستم‌های حمل و نقلی نمی‌تواند فعالیت منظمی داشته باشد و بالعکس؛ موضوعی که نشان می‌دهد در این حوزه می‌بایست تقاضا و عرضه می‌بایست در کنار همدیگر قرار بگیرند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که پیمانکاران و مهندسان ایرانی می‌توانند خدمات ویژه‌ای در بسترهای راه‌سازی، پل‌سازی، تونل‌سازی، بندرسازی و سایر اقدامات مرتبط با این حوزه، را در اختیار کشورهای غرب آفریقا قرار دهند.

افندی‌زاده همچنین گفت: ایجاد پل ارتباطی بسیار قوی بین کشورهای غرب آفریقا و آسیای مرکزی با ایجاد یک کوریدور که برای همه کشورها مفید است، بحث خدمات مهندسی با تکیه بر توانمندی‌های ویژه در این بخش و ایجاد خطوط کشتی‌رانی و هواپیمایی برای گسترش همکاری‌ها از اقداماتی است که می‌تواند توسط ایران برای کشورهای غرب آفریقا ایجاد شود.

سرمایه‌گذاری بسیار کم ریسک در ساحل عاج

«ابراهیم تراکر» رئیس سازمان ملی مسکن ساحل عاج با بیان اینکه این کشور تولیدکننده قهوه، پنبه و کاکائو است، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز مبرمی به مسکن سازی داریم و قصد داریم با شرکای ایرانی با ترسیم برنامه‌ای در این حوزه مشارکت کنیم.

وی تاکید کرد: ساحل عاج می‌تواند زمین در اختیار قرار دهد تا روی آن مسکن سازی انجام شود و دولت با خرید ساخته‌ها، ساختمان‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

رئیس سازمان ملی مسکن ساحل عاج با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری بسیار کم ریسک است، تاکید کرد: چهار هزار و ۵۰۰ مسکن در این کشور نیاز داریم که سرمایه گذاران ایرانی می‌توانند در آن مشارکت کنند.

کشورهای غرب آفریقا بزرگترین وارد کننده و ایران بزرگترین تولیدکننده فرآورده‌های نفتی است

«احمد اسدزاده» معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در ادامه این پنل گفت: قاره آفریقا ظرفیت و فرصت بزرگی برای ایران است اما سهم ایران از بازار 1200 میلیارد دلاری آفریقا، تنها 10 درصد است که در سال گذشته این رقم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 1.2 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به قاره آفریقا صادر شده که رشد قابل توجهی بوده است، افزود: برای تقویت این موضوع، نیاز به برقراری ارتباط با شرکای قدرتمند در این کشورها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب مالی داریم.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: کشورهای آفریقایی در روز 3.2 میلیون بشکه محصولاتی نفتی نیاز دارند که تنها 1.8 میلیون تولید می‌کنند که علت آن فرسوده بودن بخش عظیمی از صنعت پالایشی آنهاست اما ایران توانایی عظیمی در این حوزه دارد، پس فرصت خوبی را برای همکاری ایران با کشورهای غرب آفریقا در این حوزه دارد.

وی اضافه کرد: کشورهای غرب آفریقا بزرگترین وارد کننده فرآورده‌های نفتی بوده و ایران بزرگترین تولید کننده فرآورده‌های نفتی است که می‌توان در این حوزه‌ همکاری‌های خوبی را انجام دهیم.

اسدزاده با بیان اینکه تمامی این همکاری‌ها نیازمند زیرساخت‌های بانکی است که باید پرداخت صورت گیرد، تاکید کرد: می‌توان از ظرفیت تهاتر در این حوزه استفاده کرد، بدین معنی که معادن غنی خصوصا در بخش طلا در کشورهای آفریقایی وجود دارد که ایران به آنها نیاز دارد و می‌توان در یک همکاری خاص، فرآوردهای نفتی و پتروشیمی را از ایران به این کشورها صادر و ظرفیت‌های معدنی از آنها دریافت کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=3399

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown