آسیای مرکزی و قفقازدیپلماسی انرژیکشاورزی و دامپروریگزارش

چشم‌انداز بروز خشکسالی جهانی و جایگاه ازبکستان

طی سالهای اخیر رشد و توسعه جوامع در کنار رشد سریع جمعیت کشورها و روند مهاجرت افراد به شهرها، افزایش تقاضا و مصرف آب شرب شهری و ، کاهش زمین‌های کشاورزی را بدنبال داشته و پیش بینی می‌شود که طی چند دهه آینده، مناطقی از جهان با بحران کمبود آب مواجه شوند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، در تصویر منتشر شده از سوی موسسه منابع جهانی روند افزایش کمبود آب در کشورهای جهان تا سال 2040 با رنگ های مختلف مشخص شده است:

چشم انداز بروز خشکسالی جهانی و جایگاه ازبکستان

قرمز پررنگ : کشورهای دارای بیشترین کمبود آب (بیش از 80 درصد)          رنگ قرمز : زیاد (40-80   درصد)          رنگ زرد :  بالاتر از میانگین ( (20 -30 درصد)                                       رنگ آبی : کمتر از میانگین (  10-19درصد)           رنگ سیاه  : کمتر از 10 درصد

به علاوه بروز تغییرات اقلیمی نیز در برخی مناطق، چالش آب را تشدید نموده و سبب بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی  گردیده است، بطوریکه وجود چنین تغییراتی برخی مناطق را خشک تر و برخی دیگر را مرطوب تر ساخته است. با ادامه این روند، بیم آن می رود که وجود مشکلات زیست محیطی و کاهش ذخایر آبی کشورها تبدیل به چالشی سیاسی امنیتی شده و به بروز بحران‌های داخلی و بین المللی منجر گردد. اخیرا موسسه منابع جهانی اقدام به تهیه گزارش تحلیلی در خصوص توزیع جغرافیایی تغییرات آب و هوایی مناطق دنیا و برآورد چشم انداز بحران آب در مناطق مختلف دنیا تا سال 2040 میلادی نموده که نتیجه تحلیل این موسسه یافته‌های جدیدی را برای کارشناسان این حوزه به ارمغان آورده است.

این موسسه با استفاده از طیف وسیعی از مدل‌ های اقلیمی و با بررسی اطلاعات اقتصادی و اجتماعی کشورها، روند تشدید  سناریوی بحران آب را در 167 کشوردر دوره زمانی بین سال ‌های 2030 و 2040 میلادی اندازه گیری و برآورد نموده است.

طبق این گزارش در کشورهایی مثل شیلی، استونی، نامیبیا و بوتسوانا تنش آبی تا سال 2040 افزایش قابل توجهی خواهد داشت و دولت این کشورها در سیاستگذاری‌های خود در حوزه‌های مثل اقتصاد و کسب ‌و کار، کشاورزی و صنایع و….. باید ملاحظات برآورد مذکور را لحاظ نمایند.  یکی از مناطقی که در دوره زمانی مورد مطالعه بیشترین تاثیر را از اثرات سوء تغییرات آب و هوایی خواهد پذیرفت و بیشترین تنش آبی را خواهد داشت، منطقه خاورمیانه است. طبق گزارش مذکور طی سالهای اخیر در کشورهایی مثل بحرین، کویت، فلسطین، قطر، امارات متحده عربی، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، عمان و لبنان بحران کم آبی بصورت مشهود وجود داشته و در برخی از کشورها به چالش سیاسی امنیتی تبدیل شده است.

برآورد وضعیت کشور ازبکستان در حوزه بحران آب

طبق گزارش موسسه منابع جهانی، منطقه آسیای میانه، جزء مناطقی است که در سالهای آینده تجربیات سختی را در عرصه کمبود آب و تغییرات اقلیمی خواهد داشت. طبق این گزارش، ازبکستان جزو 33 کشوری است که انتظار می رود در سال 2040 بیشترین کمبود آب را تجربه کنند.

برای جلوگیری از این وضعیت، دولت ازبکستان  ضمن تمرکز بر تامین آب آشامیدنی مردم راهکارهای مختلفی را در پیش گرفته است. به عنوان مثال در سال جاری  527 تاسیسات آبی  و نزدیک به 7000 کیلومتر شبکه آبرسانی در کشور اجرا شده است.. سطح تامین آب آشامیدنی مردم در ابتدای سال جاری 70 درصد بوده و قرار است تا پایان سال این رقم به 74 درصد افزایش یابد.

همچنین از طریق  استانداری‌ها، پروژه‌هایی برای تامین آب آشامیدنی محلات دور از مراکز استانها در حال اجراست. در این راستا قرار است سال آینده 251 کیلومتر خط لوله به 17 روستا دورافتاده کشیده شود.

 

https://daryo.uz/2022/12/18/dunyoning-qaysi-davlatlarida-2040-yilga-kelib-suv-tanqisligi-kuchayadi-xarita?id=1124434

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2912

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown