آفریقای مرکزی و جنوب آفریقااقتصاد کلاندیپلماسی تجاریگزارش

آشنایی با نهادهای اقتصادی سنگال: آژانس توسعه محلی سنگال ( ADL )

مأموریت کلی آژانس توسعه محلی سنگال( ADL ) ترویج و هماهنگی اقدامات توسعه ای در جوامع محلی و منطقه ای است. آژانس یک نهاد کمکی مشاوره ای، نظارتی و تصمیم‌گیری در زمینه توسعه محلی منسجم و تمرکززدایی در سراسر کشور است.

‌ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، با تصویب قانون سوم تمرکززدایی در سال 2013، اجرای توسعه محلی شکل  جدیدی در سنگال به خود گرفت. این اصلاحات، که به مقامات محلی در ادارات، شهرها و کمون‌ها استقلال بیشتری می‌دهد، با هدف عمران و آبادانی کشور با توجه به توسعه پتانسیل هر قلمرو، در رویکردی چند وجهی است. این امر برای تقویت و تعمیق تمرکز زدایی، با پشتوانه یک سیاست برنامه‌ریزی منطقه‌ای تجدید شده، تجسم می یابد. علاوه بر این، مقامات محلی را به طراحی، برنامه ریزی و اجرای اقدامات لازم در جهت توسعه اقتصادی تشویق می‌کند. در این راستا مسائل اجتماعی و زیست محیطی مورد علاقه محلی (ماده 3 قانون شماره 10-2013 مورخ 28 دسامبر 2013 در مورد قانون عمومی مقامات محلی) بیان شده در طرح سنگال در حال ظهور (PSE) تنها مرجع برای سیاست توسعه اقتصادی و اجتماعی است  که اجرای آن توسط وزارت جوامع سرزمینی، برنامه ریزی و توسعه سرزمینی (MCTADT) انجام می‌شود.

آژانس توسعه محلی (ADL) که زیر مجموعه وزارتخانه مذکور است، اقدامات خود را در این چارچوب کلی قرار می دهد. به این ترتیب یک برنامه استراتژیک توسعه ای تدوین شد و به مجموعه ای از پروژه‌ها تبدیل گردید که به شیوه ای مشارکتی برای حمایت از مقامات محلی برای انجام اقدامات توسعه اقتصادی و اجتماعی طراحی شده است. همچنین برنامه‌های دیگری نیز نظیر برنامه دیجیتال E-Territory، ایجاد رصدخانه ملی برای تمرکززدایی و توسعه محلی (ONDDL) به اجرا در آمده است. علاوه بر این روند نظارت بر استفاده از وجوه منتقل شده توسط دولت به مقامات محلی آغاز شده است. در نهایت این وجوه در اختیار شورای ملی توسعه جوامع محلی (CNDCL) بعنوان نهاد تصمیم گیری برای توزیع آن قرار می‌گیرد. دیگر پروژه‌های مهم مربوط به ارتقای توسعه اقتصادی محلی، مبارزه با بیکاری و فقر با استراتژی برجسته سازی رهبری جوامع محلی است. همچنین پلتفرم هایی برای ارزش گذاری منابع و پتانسیل های محلی (PVRPL) پروژه‌های آغاز شده در این چارچوب قرار می‌گیرند. به این موارد، ابتکاراتی برای ارتقای استراتژی‌های تامین مالی جهت پروژه‌های سرمایه گذاری توسط مقامات محلی، ظرفیت سازی برای مقامات منتخب و بازیگران محلی از طریق آموزش، تهیه ابزارهای مدیریت، و غیره اضافه شده است.

ساختار سازمانی آژانس عبارتند از:

– مدیر کل

– رئیس هیئت نظارت (PCS)

– کنترل کننده مدیریت و حسابرسی داخلی (CDG/AI)

– مدیر ارتباطات

– دبیرخانه عمومی (SG)

– اداره ارتقای توسعه سرزمینی (DAAC)

– بخش اداری و مالی (DAF)

– بخش سیستم های اطلاعاتی و رصدخانه (DSIO)

– مدیریت سیستم اطلاعات داخلی ADL

– مدیریت سیستم اطلاعاتی تمرکززدایی و توسعه محلی

– مدیریت رصدخانه ملی تمرکززدایی و توسعه محلی

– گروه مطالعات، برنامه ریزی و نظارت-ارزیابی (DEPSE)

مجموعه پروژه‌ها و برنامه‌های آژانس توسعه محلی به عنوان بخشی از ماموریت این نهاد برای حمایت از مقامات محلی، همراه با قانون سوم تمرکز زدایی و طرح سنگال در حال ظهور در سطح محلی است. این وظیفه آژانس است که از زاویه توسعه محلی و رفاه جوامع به عملیاتی شدن آنها کمک کند. با این حال، حتی اگر ابتکار و طرح متعلق به آژانس باشد، بازیگران و شرکای بخش تمرکززدایی و توسعه محلی با تدوین پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف همراه هستند. در این خصوص آژانس نظرات و پیشنهادات مربوطه خود را برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز آنها جمع آوری می‌کند. آژانس در یک توانمند سازی فراگیر، مشارکتی و بالاتر از همه موثر با همکاری مقامات محلی، متعهد به اجرای پروژه‌ها است.

وظایف آژانس عبارتند از:
– اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه ای و تضمین انسجام بازیگران دخیل در اجرای فعالیت های توسعه محلی؛
– اطمینان از تولید، ترویج و عمومی سازی کلیه ابزار های لازم برای برنامه ریزی و استفاده از تجارب موفق توسعه محلی؛
– انجام اقدامات لازم برای ایجاد ظرفیت های بازیگران برای مدیریت بهتر الزامات توسعه محلی؛
– ایجاد بانک اطلاعاتی در مورد مقامات محلی به منظور ارائه ابزارها به ذینفعان برای برنامه ریزی خوب توسعه محلی و همچنین انجام مطالعات و تحقیقات لازم؛
– حمایت از ساختارهای ملی در اجرای مأموریت های توسعه محلی؛
– تسهیل در راه اندازی و فعال نمودن رصد خانه ملی تمرکز زدایی و توسعه محلی؛
همچنین این نهاد برای اطمینان از نظارت و ارزیابی در رابطه با بازیگران مربوطه اقدامات ذیل را انجام می دهد:
– تحقق پروژه‌ها و برنامه‌های اجرا شده در زمینه تمرکز زدایی؛
– سازماندهی و انتشار اطلاعات در مورد توسعه محلی به منظور تسهیل تصمیم گیری مناسب؛
– ایجاد صندوق مالی برای مقامات محلی و استفاده از منابع داخلی برای هزینه کردن بودجه‌های سرمایه گذاری و سایر وجوه مربوط به مقامات محلی؛

پروژه‌ها:

امور دیجیتالی؛

سنگال به منظور حمایت از فرایند دیجیتالی شدن در راستای استراتژی سنگال دیجیتال 2025 راه اندازی یک طرح جامع دیجیتال ملی برای مناطق را راه اندازی کرده است. این طرح چهار هدف اصلی داردکه عبارتند از:

– استفاده از فناوری دیجیتال برای بروز کردن عملکرد مقامات محلی و تسهیل دسترسی به خدمات عمومی.

– تبدیل دیجیتال به اهرمی‌برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در مناطق کشور.

– توسعه و آغاز پروژه‌ها در سه شهرداری آزمایشی با هدف افزایش عملکرد امور دیجیتالی.

همچنین این طرح نوآوری و فناوری دیجیتال را در خدمت ادارات و مناطق قرار         می دهد تا توان کشور در این عرصه را در سطح ملی و منطقه ای تقویت کند. بنابراین این امر با سیاست‌های عمومی مختلف که توسط دولت و مقامات محلی انجام می‌گردد توضیح داده می‌شود. توسعه این طرح نتیجه کار مشترک با همه ذینفعان به منظور شناسایی نیازهای مناطق و ارائه روشی برای اجرا متناسب با منابع و مهارت های هر یک از آنهاست. در این زمینه، دوره‌هایی برای کارکنان وزارتخانه‌ها، ادارات، مقامات محلی و غیره به منظور درک مسائل منطقه، شناسایی پروژه‌های در دست اجرا، همچنین تجزیه و تحلیل نیازهای هر یک انجام شده است.

مکانیسم محلی؛

اجرای این مکانیسم برای هدایت بودجه مبارزه با تغییرات آب و هوایی در مناطق  به آژانس توسعه محلی (ADL) و اداره محیط زیست و مؤسسات ذیربط (DEEC / MEDD) سپرده شده است. صندوق توسعه سرمایه سازمان ملل متحد (UNCDF) کمک های فنی لازم برای اجرای آن را فراهم می‌کند. هدف آن است که این مکانیسم به یکی از پنجره‌های تامین مالی برای مقامات محلی در سنگال تبدیل گردد. در سال 2021 مرحله آزمایشی این طرح در دو شهرداری در مناطق پودور و کائولاک که بر اساس معیارهای مربوطه انتخاب شدند، با حداکثر سهم صندوق توسعه سرمایه سازمان ملل متحد به مبلغ 70 هزار دلار اجرا گردید.

برنامه ایجاد تاب‌آوری جوامع ( PR2C  )

هدف برنامه ایجاد تاب‌آوری جوامع (PR2C) ارائه بسته‌ای از فرصت‌های اشتغال و نوآوری برای توانمندسازی زنان و ایجاد ثروت برای جوانان در مناطق از طریق مؤلفه‌ها و اقدامات زیر است:

– اجرای فعالیت های تاب آوری و سازگاری با تغییرات آب و هوایی.

– ایجاد واحدهای نیمه صنعتی برای توسعه تولید محصولات کشاورزی و منابع محلی.

– ایجاد و نهادینه سازی دفاتر اقتصادی محلی (BEL)

 

رصدخانه ملی تمرکززدایی و توسعه محلی (ONDDL)

ماموریت عمومی

هدف کلی رصدخانه ملی کمک به هم افزایی و کارایی بیشتر در طراحی، اجرا، کنترل، نظارت و ارزیابی سیاست های عدم تمرکز و توسعه محلی است.

ماموریت خاص

به طور خاص، رصد خانه اهداف ذیل را دنبال می‌کند:

– جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به اجرای سیاست عدم تمرکز و توسعه محلی.

– به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات جمع آوری شده.

– نظارت و ارزیابی پروژه‌ها.

– ارائه فضای مشترکی برای تعامل و تبادل بین بازیگران مختلف درگیر در فرآیندهای تمرکززدایی و توسعه محلی.

این پروژه برای راه اندازی رصدخانه ابزاری جهت نظارت بر عدم تمرکز عمومی و سیاست های توسعه محلی است. هدف آن فراهم کردن بستری برای بحث، نظارت و تبادل نظر توسط صاحب نظران در رابطه با توسعه محلی و ارائه ابزارهای لازم برای  تصمیم گیری است. به طور خاص این پروژه باید یک سیستم برای جمع آوری و نظام مند کردن اطلاعات سرزمینی، تسهیل فضای مشترک برای تعامل بین بازیگران، نظارت و ارزیابی تمرکززدایی و توسعه محلی راه اندازی کند.

در شرایط سیاسی کنونی تعهد دولت به اجرای قانون سوم تمرکززدایی و ارتقای مناطقی است که حامل توسعه پایدار هستند. این امر ضروری و مهم است که موضوع تخصیص فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح ملی و محلی بیشتر توسط مقامات دولتی به طور کلی و مقامات محلی به طور خاص مورد توجه قرار می‌گیرد، هم از نقطه نظر حکومت محلی و هم از نظر اقتصاد محلی. به عنوان بخشی از اجرای ماموریت های خود، آژانس توسعه محلی (ADL)، به عنوان یک ساختار حمایتی مشاوره ای برای مقامات محلی، قصد دارد رصد خانه ملی مناطق (ONT) را راه اندازی کند. این نهاد متکی بر کمیته‌هایی در سطح محلی (مناطق، ادارات و شهرداری‌ها) است و به ذینفعان برای بحث، نظارت و مشاوره در مورد موضوعات مختلف مشاوره ارائه می دهد. این شبکه ای برای جمع آوری و پردازش اطلاعات در مورد سیاست های دولت از نظر تمرکززدایی و توسعه محلی بوده و یک ابزار تصمیم گیری واقعی است که به آژانس اجازه می دهد تا به لطف مجموعه ای از شاخص های به روز شده، پیشنهادات را جهت ارائه خط مشی ارزیابی و ارائه کند. همچنین یک ابزار نظارت، مدیریت و ارتباط است که علاوه بر ویژگی چند سطحی و بعد چند بخشی، باید به اهمیت تنوع و کثرت بازیگران اشاره داشته باشد. این تعدد بازیگران در یک عنصر کلیدی برای غنی‌سازی تجربیات و تقویت ظرفیت‌های مشاهده و ارزیابی است که به منظور تسهیل مشارکت قوی تر بازیگران، قوانین عملیاتی رصد خانه انعطاف پذیر و فراگیر خواهد بود.

در مجموع می‌توان گفت مناطق و ایالات سنگال از رشد توسعه یکسانی برخوردار نیستند، لذا دولت سنگال در سالهای اخیر با هدف تمرکز زدایی و توزیع متوازن کلیه امکانات مالی و غیر مالی بخشهای دولتی و خصوصی در همه مناطق این کشور جهت رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی اقدامات گوناگونی را انجام داده که یکی از آنها ایجاد آژانس توسعه محلی بوده است. این نهاد در کنار سایر نهادهای دیگر امکانات دولتی و غیر دولتی را دریافت می‌کند و آنها را صرف ایجاد درآمد و رفاه اقتصادی ، ارتقای اشتغال و غیره برای ساکنان مناطق مختلف سنگال می نماید.


منبع: MFA


 

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=4260

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown