آسیای جنوب شرقیاقتصاد کلاندیپلماسی تجاریدیپلماسی فرهنگیصنایع و معادنکشاورزی و دامپروریگزارش

برنامه اندونزی برای صنعت محصولات حلال

اندونزی بعنوان بزرگترین کشور دارنده جمعیت مسلمان جهان طی دو دهه اخیر تلاش گسترده ای را برای تامین محصولات حلال از جمله مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی بعمل آورده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، اندونزی بعنوان بزرگترین کشور دارنده جمعیت مسلمان جهان[1] طی دو دهه اخیر تلاش گسترده ای را برای تامین محصولات حلال از جمله مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی آغاز نموده است. نتیجه چنین تلاش هایی موجب شده است که امروزه این کشور به دومین مصرف کننده مواد غذایی حلال در جهان و  چهارمین مصرف کننده بزرگ لوازم آرایشی حلال تبدیل شود.

گزارش وضعیت اقتصاد جهانی اسلامی در سال 2022 (SGIE)[2]حاکی از آن است که اقتصاد حلال اندونزی توانسته است رتبه چهارم را در جهان کسب کند. بر اساس گزارش مذکور، اندونزی در سال 2020 دارای 229.6 میلیون نفر جمعیت مسلمان بود و هزینه آنها برای محصولات و خدمات حلال در آن سال  به 184 میلیارد دلار رسید و  برآورد شده است که این رقم تا سال 2025 به 281.6 میلیارد دلار برسد. علاوه بر این، اندونزی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات حلال است که 11.34 درصد از هزینه‌های حلال جهانی را شامل می‌شود. همچنین طبق گزارش در حال حاضر اندونزی دومین رتبه جهانی مصرف کننده مواد غذایی حلال و رتبه چهارم مصرف کننده بزرگ لوازم آرایشی حلال است.

بر اساس داده‌های گزارش شاخص اقتصاد جهانی اسلامی ، شاخص‌های اقتصادی شرعی همچنان در حال بهبود هستند و در سال 2022 اندونزی پس از مالزی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در رتبه چهارم قرار دارد. این رتبه بندی بهتر از سال 2018 است که در آن زمان هنوز رتبه 10 را داشت.”

برنامه جایزه حلال اندونزی( IHYI)  برای اولین بار در سال 2021 برگزار شد که 14 برنده از هفت بخش و یک جایزه بهترین بهترین‌ها را به دست آورد. در سال 2022، بر اساس آیین نامه شماره 44 وزیر صنعت جمهوری اندونزی در سال 2022 در مورد جوایز صنعت حلال اندونزی، هشت دسته اصلی وجود داشت که عبارتند بودند از : بهترین نوآوری‌های حلال، بهترین برنامه‌های اجتماعی، بهترین زنجیره تامین حلال، بهترین صنایع کوچک، بهترین منطقه صنعتی حلال، بهترین توسعه صادرات، بهترین برنامه حلال و بهترین حمایت مالی حلال.

برنامه اعطای جوایز حلال که توسط وزارت صنعت اندونزی برگزار می‌شود در واقع قدردانی از صنایعی است که به تقویت اکوسیستم صنعت حلال در این کشور کمک کرده اند. این تعهد مطابق با دستورات رئیس جمهور اندونزی است که کلیه محصولات را ملزم به تایید حلال از طریق مقررات دولتی شماره 39 سال 2021 در مورد اجرای زمینه ضمانت محصولات حلال است که در 2 فوریه 2021 امضا شد.

جوایز صنعت حلال اندونزی در سال 2022 به شرکت کنندگانی اهدا شد که توسط هیئت مشاور در 5 دسامبر 2022 انتخاب شده بودند. 315 شرکت کننده در پورتال رسمی IHYA 2022 ثبت نام کردند و برای تبدیل شدن به 52 شرکت کننده که به عنوان دریافت کننده IHYA 2022 نامزد بودند،انتخاب شدند.

 

پی‌نوشت:

[1] – از کل جمعیت 273 میلیون نفری اندونزی تعداد 230 میلیون نفر مسلمان می‌باشند به عبارتی مسلمانان بیش از 86 % از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. بقیه جمعیت اندونزی شامل مسیحیان (پروتستان حدود 6 % و کاتولیک ها 3 %) ، هندو  2% و سایر ادیان و مذاهب حدود 3 %  می‌باشند.

[2] – State of Global Islamic Economy (SGIE).

  MFA :منبع

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2794

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown