آسیای جنوب شرقیاقتصاد کلانبازرگانی و تجارتدیپلماسی تجاریگزارش

دولت چین و طرح ایجاد بازار ملی واحد

دولت چین به منظور رونق الگوی جدید توسعه اقتصادی مبتنی بر «گردش دوگانه»، دستورالعمل جدیدی را برای تسریع در ایجاد بازار داخلی متحد و یکپارچه صادر نمود. این کشور درنظر دارد تا طرحی تحت عنوان «ایجاد یک بازار ملی واحد» با هدف برقراری جریان کارآمدتر و روان تر کار و کالا در سراسر کشور و تبدیل بازار کشور از یک بازار بزرگ به یک بازار قدرتمند مبتنی بر قوانین، عادلانه و باز به اجراء درآورد. هدف از این اقدام، از بین بردن حمایت گرایی محلی، تقسیم بازار و موانع محدودکننده گردش اقتصادی برای تسهیل جریان روان کالا و منابع در مقیاس بزرگتر است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، مفهوم بازار یکپارچه در چین، یک مفهوم جدیدی نیست، بلکه، در سال 2013، چندین سازمان دولتی به طور مشترک یک برنامه کاری برای رفع محاصره‌های منطقه ای در سراسر کشور برای ایجاد یک سیستم بازار یکپارچه و باز منتشر کردند و گام های تدریجی در جهت دستیابی به این هدف را نیز برداشته اند.

این اقدام، زمانی که مقامات در سال 2020 سیاست گردش دوگانه را مطرح کرده و بازار داخلی را به عنوان پایه اصلی رشد اقتصادی درنظر گرفته اند، فوریت بیشتری پیدا کرده است. این طرح بعنوان یک راه حل استراتژیک برای ایجاد تاب آوری در برابر شوک های خارجی بوده و اجازه می دهد بازارهای داخلی و خارجی یکدیگر را تقویت نمایند. این طرح برای کارآمدتر کردن بازار داخلی، هماهنگی و یکسان سازی استانداردها، قوانین و سیاست ها در مناطق و صنایع مختلف، زیربنائی لازم خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان، این آخرین اقدام کشور برای تعمیق اصلاحات بازارمحور و تزریق پویایی بیشتر به نهادهای بازار است که باعث رشد پایدار مشاغل داخلی و خارجی خواهد شد. بمنظور ایجاد یک بازار داخلی قوی و یکپارچه، حذف موانع ورود به بازار برای شرکت‌ها در داخل و خارج از کشور، ایجاد یک نظام بازار با استاندارد بالا و ارتقای گردش اقتصادی داخلی و خارجی برای کشور مدنظر قرار گرفته است.

بازار داخلی چین، مولفه جدید توسعه

بنابه گفته یکی از مقامات کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، بازار کمیاب ترین منبع در دنیای امروز است. با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر و گروهی با درآمد متوسط بیش از 400 میلیون نفر، بازار فوق العاده بزرگ چین در جهان (با حجم خرده فروشی بالغ بر 44 تریلیون یوآن) بی نظیر است.

بازار یکپارچه داخلی چیست؟ بازار یکپارچه داخلی بازاری است که توسط سیستم ها و قوانین با هم یکپارچه شده باشند. همچنین، نسبت به برقراری ارتباط فیمابین امکانات بازار و شکل گیری بازارهای فرعی و همگرا شده از نظر عوامل، منابع، کالاها و خدمات، اطمینان حاصل نموده و یک نظارت منصفانه و یکپارچه در سراسر بازار نیز اعمال گردد.

لیو ژیبیائو، مدیر مؤسسه اقتصادی صنعتی یانگ تسه دانشگاه نانجینگ هدف از ضرورت ایجاد بازار یکپارچه را تخصیص منابع برای به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی اعلام نمود. به همین دلیل، بازار بایستی با سیاست ها، مقررات و استانداردها به یکپارچگی دست پیدا کند. وی موانع دست یافتن به این هدف را ترتیبات نهادی و عوامل انسانی و موانع ورود و خروج به بازار برای نهادهای داخلی اعلام نمود، در حالی که کشورهای خارجی نیز به صورت متقابل سود خواهند برد و جریان منابع، عوامل و محصولات را با هزینه کم تسهیل می‌کنند.

گوئو لیان، محقق آکادمی تحقیقات اقتصاد کلان چین گفت که برای راه اندازی چنین بازاری بایستی پتانسیل بازار داخلی بیشتر تحریک گردد که با این اقدام، به یک گردش روان سیستم اقتصادی داخلی دست پیدا خواهیم کرد. بر این اساس، بازارهای داخلی و بین المللی با مقررات و استانداردهای سازگارتر و منطبق با الگوی توسعه گردش دوگانه چین، بهتر به هم متصل خواهند شد.

 دلایل چین برای سرعت بخشیدن به به ایجاد این بازار

– تسریع در ساخت یک بازار داخلی واحد به تثبیت انتظارات بازار و ارتقای توسعه اقتصادی سالم کمک می‌کند.

– بهبود کیفیت عرضه، تقاضای بازار را تحریک می‌کند و ایجاد یک محیط مطلوب برای بازار منجر به افزایش ظرفیت مصرف می‌گردد.

– فضای گردش با رفع موانع گسترش می‌یابد.

– با نظارت منصفانه و عادلانه، فضای کسب‌وکار شفاف‌تری ایجاد می‌شود.

در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی برای دستیابی به یک بازار یکپارچه و ترویج رقابت عادلانه انجام شده است. با این حال، هنوز جای پیشرفت وجود دارد.

حوزه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرند:

– تقسیم‌بندی بازار و حمایت‌گرایی محلی؛

– بهینه سازی عوامل و بازارهای منابع و بازارهای کالا و خدمات؛

– یکپارچه سازی قوانین و استانداردهای نظارت؛

– بهبود نوآوری‌های تکنولوژیکی و ارتقاء صنعتی؛

بازار یکپارچه داخلی به جای ترویج چرخه داخلی بسته، به چرخه‌های داخلی و بین المللی کمک می‌کند تا با استفاده مؤثر از عوامل جهانی و منابع بازار و ارتباط بهتر بازار داخلی با بازار بین المللی، یکدیگر را تقویت کنند. در همین راستا، موضوع حمایت از تجارت الکترونیک با رویکرد تجارت الکترونیک فرامرزی، طی سالهای گذشته، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. این طرح علاوه بر قطع تجارت های چمدانی، به تسریع، بهینه سازی فرایند واردات، تسهیل و تسریع رویه‌های گمرکی، به حداقل رساندن واسطه گری و دسترسی مستقیم محصول از سوی مصرف کننده (B2C) متمرکز گردیده است.

مجموعه اقدامات موثر برای تحقق بازار یکپارچه داخلی

این دستورالعمل شامل طرح‌هایی است که شامل شش حوزه تنظیم بازار و نظارت، بازارهای فرعی عوامل و منابع و کالاها و خدمات و اقدامات علیه رقابت ناعادلانه و مداخله در بازار می‌گردد.

چین اتحاد نهادهای اساسی بازار را در حمایت از حقوق مالکیت، ورود به بازار، رقابت منصفانه و اعتبار اجتماعی تقویت خواهد کرد.

حقوق مالکیت شرکت ها در کنار امنیت شخصی و دارایی کارآفرینان محافظت می‌شود.

با تمام نهادهای بازار به طور یکسان رفتار خواهد کرد و صدور لیست های منفی محلی برای دسترسی به بازار را به شدت ممنوع خواهد کرد.

چین همچنین سیاست‌های ممانعت از تشکیل بازار یکپارچه و رقابت منصفانه مانند حمایت‌گرایی محلی، تقسیم‌بندی بازار و تجارت تعیین‌شده را به ‌سرعت بررسی و لغو خواهد کرد

تلاش‌هایی برای ارتقای اتصال تسهیلات بازار صورت خواهد پذیرفت که این امر بواسطه ارتقاء شبکه گردش، هموارسازی تبادل اطلاعات و بهینه‌سازی پلت‌فرم‌های معاملاتی برای بهبود کارایی انجام خواهد شد.

زیرساخت های تجاری و گردش تجاری را بهینه و ضمن توسعه پلتفورم های فروش آنلاین و آفلاین، آنها را با یکدیگر ادغام خواهد کرد.

از ساخت پلت‌فرم‌های تحویل لجستیک دیجیتال شخص ثالث پشتیبانی کرده و مجموعه ‌ای از پلتفورم‌های دیجیتال و شرکت‌های زنجیره تامین با نفوذ جهانی را پرورش می‌دهد.

اقداماتی برای یکپارچه سازی عوامل و بازارهای منابع اتخاذ نموده و در حالی که بازارهای یکپارچه برای سرمایه، فناوری و داده، انرژی و محیط زیست ایجاد می‌کند، بازارهای یکپارچه زمین و کار در مناطق شهری و روستایی نیز بهینه خواهد شد.

یکپارچه سازی بازارهای کالاها و خدمات نیز با تمرکز بر حوزه‌های مورد توجه عموم و نهادهای بازار تقویت خواهد شد.

استانداردها برای توزیع (مدرن) داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، بلاک چین، 5G، اینترنت اشیا و ذخیره انرژی بهینه خواهند شد.

فهرست حمایت از مصرف کننده در حوزه‌هائی نظیر مسکن، آموزش و پرورش، مراقبت های پزشکی و بهداشتی و مراقبت از سالمندان و کودکان می‌شود، منتشر خواهد شد.

نظارت و محدودیت بیشتر در رقابت ناعادلانه و مداخله در بازار نیز تشدید خواهد شد.

کار بیشتری بر روی سیستم های بازنگری ضد انحصار و تعیین رفتار انحصاری انجام خواهد شد. این کشور از استفاده شرکت‌ها از پلتفورم های مبتنی بر داده‌ها، الگوریتم‌ها و سایر ابزارهای فنی با هدف جلوگیری از رقابت و سرکوب بیشتر (براساس رقابت ناعادلانه) در اشکال جدید کسب‌وکار (مانند پلت‌فرم‌ها و به اشتراک گذاری اقتصاد) جلوگیری خواهد کرد.

 

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2409

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown