اقتصاد کلانبازرگانی و تجارتبورس و سرمایهخاورمیانه و شمال آفریقادیپلماسی تجاریگزارش

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در امارات متحده عربی

جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی وارده به امارات متحده عربی چند سال است به دور از امواج رکود و تورم که اقتصاد جهانی طی دهه گذشته شاهد آن بوده، بهبود مستمر و شتاب قابل توجهی در رشد را ثبت کرده که در نوشتار ذیل به این موضوع پرداخته شده است.

ه گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، طی ده سال گذشته و بر اساس گزارش سرمایه گذاری جهانی 2021 صادره از کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد «انکتاد» و داده‌های وزارت اقتصاد، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی وارده به امارات پس از افزایش تراز تجمعی این سرمایه گذاری‌ها تا پایان سال 2021 با رشد 13.7 درصد نسبت به سال 2020 به حدود 630 میلیارد درهم (171 میلیارد و 600 میلیون دلار)، به میزان 116 درصد افزایش یافت.

میانگین رشد مستمر در جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی به امارات که در سال 2021 رشد 3.9 درصدی در مقایسه با سال 2020 را به ثبت رساند و ارزش آن حدود 78 میلیارد درهم (20 میلیارد و 700 میلیون درهم) است، نشان دهنده بسیاری از شاخص هایی است که جذابیت امارات برای سرمایه گذاری خارجی را نشان می دهد.

تنوع بخش‌ها و فرصت‌های متعدد

گزارش اخیر بخش تجارت بین الملل – اداره سرمایه گذاری و جذب استعدادهای درخشان، در وزارت اقتصاد پیرامون «برجسته ترین جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به امارات و به کشورهای جهان در سال 2021» به تنوع و شمار بخش ها و فعالیت های اقتصادی حیاتی که منجر به جذب سرمایه گذاری در امارات می‌شود اشاره دارد.

سهم 59 درصدی نفت و گاز و انرژی

بر اساس این گزارش، بخش نفت و گاز با سهم 59 درصدی معادل 45 میلیارد درهم از کل جریان سرمایه گذاری‌های مستقیم وارده در سال گذشته و با رشد 3 درصد، بخش اصلی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2021 بشمار می رود.

این بخش به رهبری شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) شاهد شتاب چشمگیری در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بویژه در سال های اخیر بوده است. ادنوک از سال 2016 از طریق انعقاد شماری معامله‌های بزرگ که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ارزش 237 میلیارد درهم (64 میلیارد و 500 میلیون دلار) را برای امارات به ارمغان داشته، برنامه‌های خود برای مشارکت های راهبردی و سرمایه گذاری‌های مشترک و جذب مجموعه بزرگی از سرمایه گذاران در جهان را توسعه داده است.

فنآوری اطلاعات و ارتباطات

بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات پس از ثبت رشد 6 درصدی نسبت به سال 2020، میزان 10 درصد از کل سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی وارده به امارات معادل 7 میلیارد و 400 میلیون درهم را به خود اختصاص داده است.

این بخش در سایه (راستای) ادامه اقدامات امارات برای تحکیم جایگاه خود ضمن جذاب ترین بازارهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه، فرصتی امیدوارکننده فراهم می‌کند.

خدمات مالی و بانکی

بر اساس گزارش، بخش خدمات بانکی، مالی و بیمه پس از ثبت رشد 4 درصدی در مقایسه با سال 2020، میزان 7 درصد از کل جریان این سرمایه گذاری را در سال گذشته (2021) به خود اختصاص داده است. بخش املاک، فعالیت های مدیریتی و توسعه ای که به همین میزان جذب شده اند و پس از آن بخش بهداشت و درمان به میزان 6 درصد از کل جریان و با رشد 9 درصدی معادل 4 میلیارد و 900 میلیون درهم در جایگاه بعدی قرار گرفت.

سریع‌ترین رشد سرمایه‌گذاری صنعتی

این گزارش نشان داد سرمایه گذاری‌های وارده به بخش صنعتی در کشور امارات، سریعترین میانگین رشد را در سال گذشته نسبت به سایر بخش ها و فعالیت های اقتصادی اصلی به ثبت رسانده که پس از افزایش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش با رشد 13 درصدی معادل 3 میلیارد و 400 میلیون درهم می‌باشد. پس از آن شامل بخش بهداشت و درمان به رشد 9 درصدی، بخش فنآوری نوظهور با رشد 6 درصدی، بخش املاک با رشد 4 درصدی، انرژی رشد 3 درصدی و خدمات با رشد 2 درصدی قرار دارند.

بخش صنعت 5 درصد از جریان سرمایه‌گذاری مستقیم وارده به کشور در سال 2021 را به خود اختصاص داده به گونه ای که سهم بخش خدمات پس از افزایش به 3 میلیارد و 60 میلیون درهم به حدود تنها 4 درصد رسید.

رتبه پنجم جهانی با 535 پروژه سرمایه‌گذاری

این گزارش سرمایه گذاری خارجی مستقیم در امارات متحده عربیکرد کشور امارات با 535 پروژه در جایگاه پنجم جهانی از نظر شمار پروژه‌های سرمایه گذار مستقیم خارجی اعلام شده بر اساس مقصد در سال 2021 جای دارد که نسبت به شمار پروژه‌ها تا پایان سال 2020 که 384 پروژه بوده، رشد 39 درصدی را به ثبت رسانده است.

در این گزارش پروژه انرژی خورشیدی ذکر شده که در سال 2021 در دبی به ارزش 633 میلیون دلار از سوی دو شرکت آلمانی (DHL Global Forwarding) و شرکت فرانسوی (TOTAL) اعلام شد.

این گزارش تاکید کرد امارات در میان شش اقتصاد ضمن مجموعه کشورهای در حال توسعه در آسیا شامل چین، هنگ کنگ، سنگاپور، هند و اندونزی قرار دارد که همچنان در آن جریان‌های ورودی بشدت مورد تمرکز قرار دارد.

در سال گذشته کشور امارات جهش چشمگیری در شاخص عملکرد گرینفیلد برفورمانس در سال 2021 از سوی مجلسه انگلیسی «اف دی آل انتلیجنس» متخصص در نظارت بر حرکت سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رتبه بندی بهترین پایگاه‌ها (سایت های) سرمایه گذاری در سطح جهان با توجه به حجم اقتصاد خود محقق ساخت.

امارات با در اختیار داشتن 37 درصد از کل جریان‌های وارده به منطقه به میزان 55 میلیارد و 500 میلیون دلار جایگاه نخست در سطح منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داده است. همچنین با 31 درصد از کل ورودی جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به این منطقه به ارزش 66 میلیارد و 600 میلیون دلار، رتبه اول خاورمیانه و شمال آفریقا را کسب کرده است.

 

منبع:
روزنامه الاتحاد – دوشنبه – 31/05/1401

https://www.alittihad.ae/news/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%8A/43

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2269

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown