اخباراروپا / اتحادیه اروپااقتصاد کلانبازرگانی و تجارتدیپلماسی تجاریکشاورزی و دامپرورینفت و انرژی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱

در هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱ رویدادها و اتفاقاتی در حوزه اقتصادی اوکراین رخ داد که در رسانه‌های این کشور بازتاب داشت.

لغو رتبه نکول اوکراین توسط آژانس رتبه بندی «فیچ»

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی Fitch رتبه اعتباری اوکراین را از RD (نکول محدود) به CC (ریسک اعتباری بسیار بالا) ارتقا داد. این آژانس ضمن اعلام این تصمیم خود در سایت مربوطه، تاکید کرد که با توجه به موافقت دارندگان اوراق قرضه یورویی اوکراین با درخواست دولت اوکراین برای تعویق بازپرداخت ها، رتبه بندی اعتباری این کشور نیز تغییر و ارتقا یافته است. آژانس مذکور اعلام کرد با توجه به این توافق، بازپرداخت اصل و بهره اوراق قرضه یورویی اوکراین به مبلغ نزدیک به 6 میلیارد دلار برای 24 ماه به تعویق افتاده است.

افزایش قیمت دانه آفتابگردان در هفته اخیر

مطابق با اطلاعات ارائه شده از سوی « APK-Inform» روند افزایشی قیمت دانه آفتابگردان در بازار اوکراین حفظ شده است. هر چند در حال حاضر فصل برداشت آفتابگردان آغاز شده و ذخایر عظیمی از این محصول از سال گذشته در انبارها موجود می‌باشد، با این حال قیمت این محصول رو به افزایش است. کارشناسان تاکید دارند که دلیل افزایش قیمت ها، تغییر اولویت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌باشد. در حال حاضر اولویت نخست آنها فروش فوری محصول است و بر همین اساس ترجیح می‌دهند تا غلات و کلزا کشت و برای فروش عرضه کنند و در نتیجه میزان فروش آفتابگردان را کاهش داده اند. از طرف دیگر بخش حمل و نقل نیز قادر به انتقال این حجم از محصولات نیست. تقاضا نیز برای خریداری روغن و دانه آفتابگردان اوکراین در میان دیگر کشورها نیز افزایش یافته است. با توجه به این موارد، قیمت آفتابگردان در هفته گذشته 1000 تا 1300 گریونا در هر تن افزایش یافت و در تاریخ 17 آگوست هر تن از این محصول با شرایط  СРТ با قیمت بین 13300 تا 15800 گریونا عرضه شد.

سقوط 33 درصدی اقتصاد اوکراین در سال جاری

مطابق با پیش بینی‌های انجام شده توسط آژانس رتبه بندی بین المللی «Fitch» اقتصاد اوکراین در سال جاری  به دلیل حمله روسیه به این کشور 33 درصد کوچکتر خواهد شد. این آژانس اعلام کرده است در سال آینده اقتصاد اوکراین به احتمال بسیار 4 درصد رشد خواهد کرد. تحلیلگران این آژانس اعتقاد دارند که تورم اقتصادی در اوکراین در سال جاری، از 22.2 درصد در ماه ژوئیه به 30 درصد تا پایان سال افزایش خواهد یافت. به دلیل کاهش ارزش ارز، چاپ پول، اختلالات در زنجیره تامین، تورم اقتصادی در سال آینده در سطح 20 درصد خواهد بود.

فیچ اعلام کرده است مهاجرت اوکراینی‌ها (6.1 میلیون نفر)، خسارت های وارده به زیرساخت‌ها به ارزش نزدیک به 100 میلیارد دلار (75 درصد تولید ناخالص داخلی) و دیگر عوامل تاثیر منفی بر اقتصاد اوکراین خواهند گذاشت. همچنین اعلام شده است که ذخایر ارزی بین المللی اوکراین در پایان جولای 22.4 میلیارد دلار بوده که حاکی از 5.7 میلیارد دلار کاهش است. فیچ اعلام کرد کسری بودجه دولت در سال جاری به 28.6 درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین افزایش خواهد یافت و در سال آینده این کسری بودجه برابر 21.9 درصد شاخص مذکور خواهد بود. بر اساس گزارش فیچ،  دیون اوکراین در سال جاری به 94 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال آینده به 103 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.

گزارش بانک مرکزی در مورد میزان پول چاپ شده در طول جنگ

کاترینا روژکووا معاون اول رئیس بانک مرکزی اعلام کرد این بانک برنامه ریزی کرده است که در سال جاری 400 میلیارد گریونا پول چاپ کند و قصد دارد از این سقف از انتشار پول تجاوز نکند. وی گفت: ما تا امروز اوراق بهادار و قرضه دولتی به ارزش کل 255 میلیارد گریونا بازخرید کرده ایم و به عبارت دیگر هنوز یک بخش از برنامه خود – 145 میلیارد گریونا-  را استفاده نکرده ایم.  وی تاکید نمود این سطح برای چاپ پول دولت را قادر می‌سازد تا تعهدات خود برای پرداخت حقوق‌، مزایای اجتماعی و هزینه‌های نظامی را انجام دهد اما بطور قابل توجهی در اقتصاد عدم تعادل ایجاد نمی‌کند. روژکووا اذعان کرد در شرایط کنونی برای بازخرید و بازپرداخت ارزش اوراق قرضه دولتی، به میزان چشمگیری از وجوه جذب شده فراتر رفته است که یک نشانه نگران کننده می‌باشد. وی گفت: این وضعیت پیش از هر چیزی به این مربوط است که درآمد و بهره دهی با انتظارات بازاری و سطح تورم تناسبی ندارد، ما با وزارت دارایی در حال مشاوره و گفتگو هستیم و انتظار داریم که افزایش نرخ سود اوراق قرضه نظامی‌که هم اکنون اجرا می‌شود، ادامه یابد.

افزایش قیمت گاز در اروپا، عبور قیمت از 3000 دلار برای هر هزار متر مکعب

قیمت پیش خرید فوری گاز طبیعی در اروپا در تاریخ 22 آگوست با توجه به اخبار تعمیر خط لوله انتقال گاز جریان شمالی، بطور ناگهانی افزایش شدیدی یافت و از مرز 3 هزار دلار بابت هر یک هزار متر مکعب گذشت. بدین ترتیب قیمت پیش فروش برای تحویل در ماه سپتامبر در TTF  بازار بورس  ICE Futures به 3024 دلار برای هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی رسید. لازم به ذکر است که قیمت تحویل هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در همین بازار در ماه ژوئن برابر 2230 دلار و در ماه جولای 1764 دلار بود. بالاترین قیمت گاز طبیعی در اروپا در تاریخ 7 مارس سال جاری ثبت شد که برابر 3898 دلار برای تحویل هر یک هزار متر مکعب در ماه آوریل بود.  لازم به ذکر است که شرکت روسیه ای «گازپروم» بعد از ظهر جمعه 19 آگوست اعلام کرد تنها ایستگاه پمپاژ گاز طبیعی در خط لوله جریان شمالی 1 از 31 آگوست تا 2 سپتامبر برای مدت سه روز جهت انجام اقدامات تعمیر و نگهداری متوقف می‌شود.

افزایش تولید صنعتی در نیمه نخست سال جاری

دفتر دولتی آمار اوکراین اعلام کرد در ژوئن سال جاری حجم تولیدات صنعتی در مقایسه با ژوئن سال گذشته 6.6 درصد در مقیاس سالانه بیشتر بوده است. در همین حال حجم تولید صنعتی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 0.9 درصد افزایش یافته است. در نیمه نخست سال جاری بخش استخراج 5 درصد، و صنایع فرآوری 2.6 درصد رشد داشته است. حجم تولید در صنایع غذایی در نیم سال نخست سال جاری 40.7 درصد بیشتر شده است. در بخش تولید پوشاک 9.5 درصد رشد ثبت شده است. تولید بخش متالورژی 30.2 درصد، تولید در بخش تولید تجهیزات و دستگاه‌ها 9.9 درصد و بخش رایانه و محصولات الکترونی 5 درصد کاهش داشته است. بیشترین افت در بخش تولید تجهیزات الکتریکی ثبت شده است- 58.8 درصد. تولید بخش ماشین آلات و تجهیزات صنعتی نیز 22.5 درصد کمتر شده است.

عبور اوکراین  از بحران سوخت

دنیس کودین معاون وزیر اقتصاد اوکراین اعلام کرد در حال حاضر، بحران سوخت که در اواخر ماه آوریل سال جاری آغاز شد، بطور کامل رفع شده است. بنا به گفته وی هم اکنون بنزین و گازوئیل کافی در اوکراین موجود می‌باشد و دیگر کمبود سوخت در بازار وجود ندارد. شدیدترین زمان کمبود سوخت در اوکراین در ماه می ثبت شد که ایستگاه‌های سوخت به اجبار به اعمال محدودیت در فروش سوخت پرداختند اما در ماه ژوئن وضعیت بهبود یافت. بر اساس آمار ارائه شده در ماه می، 300 هزار تن سوخت به اوکراین وارد شد. حجم واردات سوخت در ماه ژوئن 2 برابر این میزان بود.

امضای قانون عدم افزایش تعرفه‌های خدمات شهری توسط زلنسکی

ولادیمیر زلنسکی قانون ممنوعیت افزایش تعرفه‌های آب، برق و دیگر خدمات عمومی را در تاریخ 19 آگوست امضا کرد. بر اساس این قانون افزایش تعرفه‌های گرمایشی برای اشخاص حقیقی و مشترکین عادی نیز ممنوع اعلام شده است. بر اساس قانون مذکور افزایش تعرفه‌ها در دوره زمانی حکومت نظامی در اوکراین و 6 ماه پس از اعلام پایان این دوره ممنوع می‌باشد. در همین راستا شورای عالی اوکراین 111.1 میلیارد گریونا از بودجه دولتی به شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» تخصیص داده است تا ضرر این شرکت در رابطه با عدم افزایش تعرفه‌های گاز جبران شود.

 افزایش صادرات غلات از آغاز سال تجاری کنونی به 3 میلیون تن

صادرات غلات و حبوبات از اوکراین از آغاز سال تجاری 2022-2023 تا کنون بالغ بر 2.99 میلیون تن بوده است که 51 درصد کمتر از دوره زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. بر اساس داده‌ها و اطلاعات ارائه شده از سازمان دولتی گمرک اوکراین و وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار این کشو…

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2266

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown