آسیای جنوب شرقیاقتصاد شهریبازرگانی و تجارتدیپلماسی تجاریدیپلماسی علم و فناوریصنایع و معادنفناوری اطلاعاتگزارش

معرفی منطقه توسعه گوانجو (GDD)- هوانگپو

منطقه توسعه گوانجو (GDD) در بخش شرقی گوانجو و در مرکز دلتای طلایی متشکل از گوانجو، هنگ کنگ و ماکائو قرار دارد. این منطقه در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب رتبه اول در میان ۱۰۰ منطقه صنعتی برتر ملی چین گردید. این منطقه شامل منطقه اقتصادی Huangpu ، شهر دانش چین – سنگاپور (SSGKC)، شهر علمی‌گوانجو (GSC) و جزیره بین المللی بیوتکنولوژی گوانجو (GIBI) می‌باشد. در این مطلب به معرفی این منطقه و ظرفیت های اقتصادی آن پرداخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، در سال ۱۹۸۴ منطقه توسعه گوانجو به‌عنوان اولین گروه از مناطق توسعه ملی تأسیس شد. در سال ۲۰۰۲ این منطقه با منطقه آزاد گوانجو و منطقه اقتصادی بندر هوانگپو و در سال ۲۰۱۵ با منطقه آزاد هوانگپو ادغام گردید که امروزه این مجموعه به نام منطقه توسعه گوانجو (هوانگپو) شناخته می‌شود.

عملکرد اقتصادی

تولید ناخالص داخلی GDD در سال 2021 از 400 میلیارد یوان (62.88 میلیارد دلار) فراتر رفت که نسبت به سال گذشته بیش از ۸ درصد افزایش داشته است. در همین سال سرمایه گذاری خارجی در این منطقه به 2.65 میلیارد دلار رسید و ارزش تجارت خارجی منطقه برای اولین بار از ۳۰۰ میلیارد یوان (45.5 میلیارد دلار) فراتر رفت. ارزش معاملات محلی تجارت الکترونیک فرامرزی نیز بالغ بر ۳۰ میلیارد یوان (4.5 میلیارد دلار) بود که بیش از نیمی از کل شهر گوانجو را تشکیل می دهد.

سالانه بیش از ۲۰ هزار اختراع در این منطقه به ثبت می رسند و تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار شرکت فناور در آن مشغول فعالیت می‌باشند. ۵۶۵ استعداد تراز اول از جمله محققانی از آکادمی علوم چین و آکادمی مهندسی چین در GDD اشتغال دارند.

این منطقه در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب رتبه اول در میان ۱۰۰ منطقه صنعتی برتر ملی چین گردید. ۷ صنعت اصلی شامل نسل جدید فناوری اطلاعات، خودرو و قطعات، صنایع شیمیایی پیشرفته، زیست پزشکی، انرژی و مواد جدید، غذا و نوشیدنی و صنایع فلزی ارکان اصلی صنایع مستقر در منطقه توسعه گوانجو می‌باشند.

بخش های مختلف منطقه توسعه گوانجو (هوانگپو)

منطقه اقتصادی Huangpu

منطقه اقتصادی Huangpu Lingang با ۴۲ کیلومتر مربع مساحت، میزبان بخش های خدماتی مدرن مانند خدمات حمل و نقل و لجستیک و فناوری‌های مرتبط با امور مالی می‌باشد. با مزیت جغرافیایی دلتای طلایی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی، این منطقه بندری به شهر گوانجو برای تبدیل شدن به یک کلان شهر مدرن در عصر جدید نوآوری جهانی کمک می‌کند.

شهر دانش چین – سنگاپور (SSGKC)

شهر دانش چین – سنگاپور (SSGKC) گوانجو با وسعت ۱۲۳ کیلومتر مربع و با مساحت قابل توسعه ۶۰ کیلومتر مربع، یک پروژه همکاری چین و سنگاپور است. این منطقه بر اقتصاد دانش بنیان و بخش های نوظهور از جمله نسل جدید فناوری اطلاعات، تولید تجهیزات پیشرفته، اقتصاد کم کربن، زیست پزشکی، اقتصاد دیجیتال، مواد جدید و اقتصاد دریایی تمرکز دارد. پارک‌های نوآوری مستقر در این منطقه به فناوری اطلاعات جدید، هوش مصنوعی، زیست پزشکی، انرژی‌های جدید و مواد جدید اهمیت می‌دهند.

شهر علمی‌گوانجو (GSC)

شهر علمی‌گوانجو (GSC) هسته مرکزی منطقه توسعه صنعتی پیشرفته گوانجو با مساحت 37.47 کیلومتر مربع است. هدف آن ایجاد یک جاده علمی‌به سمت کریدور اقتصادی مرکزی، استقرار شرکت های پیشرفته بین المللی، توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی و ارتقای صنایع پیشرفته، موسسات تحقیق و توسعه، و نیروی کار نخبه است. GSC به ساخت یک پارک صنعتی با تکنولوژی پیشرفته در سطح جهانی اختصاص دارد. به همین دلیل، مقر شرکت های فناوری و مراکز تحقیق و توسعه می‌باشد.

پارک بزرگ فناوری گوانجو (GTP)، با مساحت 300 هزار متر مربع، در شهر علمی‌گوانجو در منطقه Huangpu، یکی از ۱۰ پلت فرم اصلی نوآوری فناوری در کریدور نوآوری علم و فناوری گوانجو-شنجن می‌باشد. GTP ایده اصلی خود را از “دره سیلیکون” برای راه‌اندازی پلتفرم خدمات اکوسیستم فناوری علمی‌با ادغام دفاتر مرکزی، مرکز رشد استارت‌آپ‌ها و امکانات زندگی گرفته است. GTP از فناوری پارک هوشمند هواوی در ایجاد یک پارک هوشمند، راحت، کارآمد و ایمن و یک پلت فرم بسیار قوی و کارآمد برای نوآوری علمی استفاده می‌کند.

 

 

در همین حال، GTP عناوینی از جمله “پایگاه نوآوری چینی‌های مقیم خارج از کشور در استان گواندونگ”، “ایستگاه جذب استعدادها در منطقه توسعه گوانجو” و “پارک خدمات کارآفرینی برای دانشجویان خارج از کشور” را دریافت کرده است.

تحت هدایت دولت مرکزی و استانی، GTP اولین محل را برای بازگشت نخبگان چینی خارج از کشور در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو ایجاد کرده است، پیوند با نخبگان چینی بازگشت کننده از خارج را با تمرکز بر نوآوری و کارآفرینی استعدادها تقویت کرده است. فعالیت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، جذب استعدادها، تحول فناوری و اتصال پروژه‌ها برای تجمیع قدرت نوآوری و کارآفرینی جامعه چینی خارج از کشور صورت می‌پذیرد.

 

جزیره بین المللی بیوتکنولوژی گوانجو (GIBI)

جزیره بین المللی بیوتکنولوژی گوانجو (GIBI) پایگاه ملی صنعت بیولوژیکی گوانجو است که مساحتی معادل 1.83 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. هدف آن ایجاد مراکز نوآوری برجسته در سطح جهانی در حوزه زیست پزشکی با تمرکز بر بهبود استانداردهای طراحی شهری و ساخت و ساز، پلت فرم خدمات فناوری عمومی و آزمایشگاه ملی پزشکی و سلامت است. موسسات و دفاتر مرکزی تحقیق و توسعه زیست پزشکی جهانی در این منطقه مستقر گردیده است. این جزیره، همچنین محل دائمی انجمن بین المللی زیستی گوانجو و دفتر زیست پزشکی مجمع جهانی اقتصاد خواهد بود.

 

تمرکز صنعتی

این منطقه دارای ۲۱ پایگاه صنعتی و پارک ملی برای اطلاعات الکترونیکی و مواد جدید، چهار پایگاه صنعتی نوظهور استراتژیک در گواندونگ، از جمله پایگاه‌هایی برای تولید صفحه‌نمایش تخت و صنعت زیستی و شش پایگاه صنایع نوظهور فناوری استراتژیک است.

در بخش تولید و تجارت تجهیزات هوشمند و پیشرفته، این منطقه سه خوشه صنعتی در سطح ۱۰ تریلیون یوان (1.5 تریلیون دلار) برای الکترونیک، خودرو و مواد شیمیایی، چهار خوشه صنعتی در سطح ۵۰ میلیارد یوان (7.5 میلیارد دلار) برای مواد جدید، غذا و نوشیدنی‌، تولید فلزات و سلامت ایجاد کرده است. در حالی که شش خوشه صنعتی نوآورانه شامل فناوری اطلاعات، دستگاه‌های هوشمند و صفحه نمایش تخت، مواد جدید، زیست پزشکی و تجارت الکترونیک را نیز توسعه داده است. این منطقه که به رشد مشترک سه صنعت پیشرو فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و زیست پزشکی (IAB) اختصاص دارد، یک صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد یوانی (1.5 میلیارد دلار) و یک خوشه مراکز رشد و شتاب دهنده حرفه ای IAB راه اندازی کرده است. به عنوان مثال، شرکت LG با معرفی پروژه خط تولید OLED 8.5 با سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد یوان (۷ میلیارد دلار)، تلاش زیادی برای توسعه نسل جدید صنعت فناوری اطلاعات انجام داده است. همچنین این منطقه با گردآوری موسسه تحقیقاتی بین‌المللی استانفورد (گوانجو)، پروژه تراشه CanSemi، بلاکچین گوانجو و سایر انجمن‌های صنعتی به کمبود تراشه در گوانجو پایان می‌دهد.

از نظر هوش مصنوعی، پروژه‌های پیشرفته‌ای مانند Gaoyun Semiconductor و Jingchi Unmanned Vehicle برای ساخت تعدادی از پلتفرم‌های اصلی اینترنت صنعتی مانند Alibaba Cloud، CASI Cloud و آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین معرفی شدند تا تحول هوشمند سازمانی را توسعه دهند. در حوزه زیست پزشکی، شرکت های پیشرو مانند GE، BeiGene و TSRI  در منطقه فعالیت داشته و با آزمایشگاه Cold Spring Harbor که زادگاه هشت برنده جایزه نوبل است، همکاری کرده است. این منطقه مرکز انتقال دستاوردهای علمی و فناوری با هدف تکمیل زنجیره اکولوژیکی از صنعت، دانشگاه و تحقیقات ایجاد کرده است.

سیاست ها و مقررات

با استفاده از هر فرصت رشد منطقه توسعه گوانجو، یکپارچگی سیاست ها، محیط نوآوری و تعداد مؤسسات خود را تقویت کرده است. در فوریه ۲۰۱۷، چهار خط مشی طلایی ۱۰ ماده ای با محوریت تولید پیشرفته، خدمات مدرن و صنایع با فناوری پیشرفته در این منطقه مطرح شد. در ماه مه همان سال، دو سیاست ۱۰ ماده ای در خصوص استعدادها و حقوق مالکیت فکری نیز تصویب گردید. بدین ترتیب این منطقه اولین منطقه ای در چین بود که سیاست هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی شرکت ها، حمایت از رشد اقتصادی، تسهیل کسب و کارهای جدید و سرمایه گذاری اتخاد کرد. در سال های اخیر، سیاست‌های انقلابی در مورد صنایع نوظهور استراتژیک، اصلاحات و نوآوری در محیط کسب و کار، خلاقیت فرهنگی، بلاک‌چین و غیره با هدف رشد علمی و فناوری منطقه اتخاذ گردید.

فرآیند استقرار در منطقه

منطقه توسعه گوانجو برای اولین بار فرآیند “بررسی و تایید سریع” بمنظور استقرار شرکت ها در منطقه را راه اندازی کرد. این سرویس به شرکت ها کمک می‌کند تا تشریفات ثبت نام خود را در عرض یک روز انجام دهند. فرآیند استقرار کامل در سه مرحله صورت می‌گیرد: مرحله مقدماتی (برنامه ریزی پروژه، انتخاب سایت، تایید ثبت شرکت و غیره)، مرحله میانی (آماده سازی و ساخت و ساز صنایع و کارخانه) و مرحله نهایی (بهره برداری عملیاتی).

ارتباطات بین‌المللی

منطقه توسعه گوانجو با بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه  روابط اقتصادی و تجاری برقرار نموده و تعاملات بین المللی سطح بالایی دارد. بیش از ۴۲۰۰ شرکت چند ملیتی در این منطقه فعالیت داشته، مرکز تحقیق و توسعه، کارخانه و دفاتر فروش و بازاریابی در آن تأسیس نموده اند. بیش از ۲۰۰ شرکت فهرست جهانی فورچون ۵۰۰ و بیش از ۷۰ شرکت پذیرفته شده در بورس سهام شانگهای در GDD فعالیت دارند.

دستاوردها

منطقه توسعه گوانجو در نوامبر ۲۰۱۹، برنده جایزه ” ارتقای سرمایه گذاری سازمان ملل ۲۰۱۹” شد. در ۳۰ آگوست ۲۰۲۲، در دومین کنفرانس “انجمن محیط کسب و کار بین المللی چین گزارش “ارزیابی سرمایه گذاری محیط کسب و کار شهری چین” منتشر گردید و منطقه توسعه گوانجو برنده جایزه ” ۱۰ پارک صنعتی برتر برای محیط تجاری بین المللی” شد.

پارک صنعت داروسازی زیستی جنرال الکتریک با مجموعه ای از پروژه‌ها موفق نظیر  Beigene، Innocare، Hengrui Medicine، Lonza، LuyePharma، Merck، Thermo Fisher و غیره در این منطقه دایر گردیده است. انجمن شرکت‌های چینی با سرمایه‌گذاری خارجی و انجمن توسعه تحقیقات و نوآوری دارویی چین به طور مشترک عنوان “با ارزش‌ترین شهر نوآوری زیست پزشکی چین برای سرمایه‌گذاری” را به گوانجو اعطا کردند. این رتبه بندی بر اساس زیرساخت ها، ضمانت های سیاستی، منابع تحقیق و توسعه، سیستم های نوآوری، قابلیت های تامین مالی و قابلیت های شرکتی است.

 

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2325

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown