آسیای جنوب شرقیاخباردیپلماسی علم و فناوریفناوری اطلاعات

هدف‌گذاری 300 میلیارد دلاری اندونزی برای اقتصاد دیجیتالی تا سال 2030

توسعه اقتصاد دیجیتال از راهبردهای اصلی برای تحول اقتصادی اندونزی است و با هدف تسریع بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-19 انجام می‌شود. دولت این کشور قصد دارد اندازه این بخش را تا سال 2030به 300 میلیارد دلار برساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماسی اقتصادی، توسعه اقتصاددیجیتال از راهبردهای اصلی برای تحول اقتصادی اندونزی است و با هدف تسریع بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-19 انجام می‌شود. توسعه اقتصاد دیجیتال نیز با تغییر در رفتار مردم که تمایل به استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال در بخش‌های مختلف دارند، انجام می‌شود. همه گیری که از اواخر سال 2019 شروع شد باعث افزایش تقاضا برای پلتفرم ها و خدمات آنلاین شده است، به ویژه در آسیای جنوب شرقی، جایی که پیش بینی می‌شود اقتصاد دیجیتال درسال 2022 به ارزش 222 میلیارد دلار برسد.

به گفته مقامات، اندازه اقتصاد دیجیتال اندونزی می‌تواند بیش از 7 برابر در این دهه افزایش یابد و جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین بازار در آسیای جنوب شرقی حفظ کند زیرا این کشور برتوسعه زیرساخت های دیجیتال، چارچوب های نظارتی و استعدادهای خود برای استفاده از پتانسیل اقتصادی خود تأکید دارد.

آقای جوکووی رئیس جمهور اندونزی در این خصوص اخیرا در مراسمی اظهار داشت :” اقتصاد دیجیتال کشورش از 632 تریلیون روپیه در سال 2020 به 4.531 تریلیون روپیه (300 میلیارد دلار) در سال 2030 خواهد رسید. در این زمینه دیجیتالی کردن بخش کشاورزی اندونزی به ویژه پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد. در آینده، بحران غذا به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهد شد که فناوری باید آن را حل کند. این یک فرصت  برای اندونزی است زیرا استارت آپ های بخش کشاورزی تنها 4 درصد از استارت آپ های اندونزی را تشکیل می دهند. بخشی هنوز از فناوری مالی که 23 درصد چشم انداز استارتاپی کشور را تشکیل می دهد یا خرده فروشی‌هایی که 14 درصد بازار را تشکیل می دهند ،  بسیار عقب است. ”

رئیس جمهور انتظار داشت که استارت آپ های بیشتری مشتاق باشند تا راه حل هایی برای مشکلات تولید، توزیع و بازاریابی محصولات کشاورزی مانند برنج، کاساوا و ساگو برای میوه‌ها و سبزیجات مختلف ایجاد کنند. وی در ادامه تاکید نمود،این یک فرصت بزرگ، یک بازار مهم، برای پیوند دادن کشاورزان در مزارع یا ماهیگیران در اقیانوس ها ( بخش شیلات ) با مکان‌های پخت و پز در منازل می‌باشد. ضمن اینکه افزایش تعداد مصرف کنندگان دیجیتال و تغییر در رفتار خرید نیز باید از پیش بینی خوش بینانه حمایت کند.

بر اساس گزارش اخیر منتشره از سوی موسسه  Meta and Bain & Company، در اندونزی در حال حاضر  حدود 168 میلیون مصرف کننده دیجیتال یا بعبارتی دیگر  46 درصد از کل جمعیت کشور در سال 2022 است که از سال 2021 به میزان 14 میلیون افزایش یافته است. در این خصوص یکی از مدیران موسسه مذکور ( آقای ادی ویجایا) گفت که تعداد مصرف کنندگان دیجیتال در اندونزی در سال های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و این امر باعث رشد اقتصاد دیجیتال در این کشور خواهد شد. وی  گفت که بیش از 80 درصد از مصرف‌کنندگان امروز در اندونزی در مراحل قبل و بعد از خرید، علاوه بر بازدید از فروشگاه‌های آفلاین، آنلاین شدند.

همچنین  آقای اریک توهیر، وزیر شرکت‌های دولتی، نیز ضمن اعلام آمادگی وزارتخانه مذکور برای توسعه اقتصاد دیجیتال گفت که آماده است تا چشم‌انداز رئیس‌جمهور را با اتصال شرکت‌های دولتی (SOEs) – که درحال حاضر یک سوم تولید اقتصادی سالانه اندونزی را تشکیل می‌دهند – با استارت‌آپ‌های دیجیتال را محقق نماید. وی اضافه کرد :” به خواست خدا، هم افزایی بین شرکت‌های دولتی و استارت‌آپ‌ها می‌تواند به پله‌ای برای دستیابی اندونزی به آرزوی خود در سال 2030 تبدیل شود. شرکت های دولتی اندونزیایی، از جمله بانک ماندری، تلکام اندونزی و بانک راکیات اندونزی، در حال حاضر بیش از 336 استارت آپ را از طریق شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر مختلف که تحت کنترل خود دارند، تامین مالی می‌کنند.”

ایرلانگا هارتارتو، وزیر هماهنگی اقتصاد نیز چندی قبل در خصوص روند اقتصاد دیجیتالی اندونزی گفت: ” اقتصاد دیجیتال اندونزی بالاترین در آسیای جنوب شرقی است، ارزش اقتصادی آن در سال 2021 حدود70 میلیارد دلار ثبت شده است و تخمین زده می‌شودکه بتواند به 146 میلیارددلاردر سال 2025 برسد.

وزیر سابق تجارت ( آقای محمد لطفی ) نیز معتقد است : ” هنوز پتانسیل زیادی برای اقتصاد دیجیتال  اندونزی وجود دارد. به عنوان مثال، تا به امروز، تجارت الکترونیک تنها به صنعت غذا و نوشیدنی 18 تریلیون روپیه از کل پتانسیل آن 3669 تریلیون روپیه خدمت می‌کند، بنابراین هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد.  در تلاش برای بهینه سازی پتانسیل اقتصاد دیجیتال، تعدادی از موارد از جمله زیرساخت های مخابراتی و حمایت از مصرف کننده دیجیتال باید بهبود یابد. نیروی انسانی با مهارت های ویژه در فناوری نیز یکی از ارکان اساسی مهم است. به همین ترتیب، اکوسیستم نوآوری برای احیای اقتصاد دیجیتال و همچنین خدمات عمومی، اقتصاد دیجیتال و حکمرانی و استراتژی دیجیتال خوب نیز مهم است. وی تاکید می نماید که در مورد پایین‌دستی اقتصاد دیجیتال، اندونزی نیز باید بتواند از پیشرفت‌های فناوری موج جدید مانند فناوری 5G، اینترنت اشیا، بلاک چین، هوش مصنوعی (AI) و ابر رایانه حداکثر استفاده را ببرد. ما امیدواریم که اقتصاد دیجیتال رشد اندونزی را حداقل در بخش‌های لجستیک و صنعتی بهبود بخشد. علاوه بر این، با اقتصاد دیجیتال، هدف بخش لجستیک کاهش هزینه‌ها از23 % امروز به 17 % است.”

آقای تتن ماسدوکی وزیر تعاون و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز اظهار داشت که انتظار می‌رود اندونزی تا سال 2030 به بزرگترین اقتصاد دیجیتال با پتانسیل رسیدن به 4500 تریلیون روپیه در جنوب شرقی آسیا تبدیل شود. وی اضافه کرد که رئیس جمهور از او خواسته است تا راه ورود شرکت های کوچک و متوسط  به اکوسیستم دیجیتال هموار شود تا کسب و کار خود را بیشتر توسعه دهند. طبق اظهارات وزیر تا سال 2024، دولت 30 میلیون شرکت کوچک و متوسط (MSME) را برای ورود به بازار دیجیتال هدف قرار داده است که تاکنون تعداد آنها 19.5 میلیون  می‌باشد .

علاوه بر آن، دولت اندونزی صندوق Merah Putih را راه اندازی کرده است، که وظیفه این صندوق تامین مالی برای استارتاپ هایی که وارد مرحله رشد شده اند، می‌باشد. طبق قوانین، هر استارت آپی که از تسهیلات این صندوق استفاده می‌کند باید محل فعالیت اش اندونزی باشد ، توسط یک اندونزیایی تاسیس و در این کشور مالیات بپردازد و به دنبال راه اندازی عمومی در اندونزی باشد.

از سوی دیگر ، روند مثبت توسعه اقتصاد دیجیتال در راستای توسعه سرمایه گذاری است. در این زمینه بر اساس تحقیقات مشترک  Google، Temasek، Bain & Company که در سال 2021 انجام شده است ، ارزش سرمایه گذاری اقتصاد دیجیتال اندونزی بشدت در حال رشد می‌باشد و از بالاترین ارزش در چهار سال گذشته فراتر رفته است. لذا اندونزی شاهد یک فرآیند دیجیتالی سازی عظیم می‌باشد که در مجموع منجر به  رشد سرمایه گذاری 38.7 درصدی در پلتفرم های دیجیتال گردیده است که بیشترین میزان در منطقه آسیای جنوب شرقی است.این دستاورد ، اندونزی را با پیشی گرفتن از سنگاپور به محبوب ترین مقصد سرمایه گذاری در آسیای جنوب شرقی تبدیل می‌کند. علاوه بر سرمایه گذاری، اندونزی پتانسیل های مختلفی نیز دارد که می‌تواند فرصت ها را برای تسریع توسعه اقتصاد دیجیتال تقویت کند.

دولت همچنین متعهد به توسعه اکوسیستمی است که از توسعه اقتصاد دیجیتال در اندونزی حمایت می‌کند. در این زمینه، دولت چارچوبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال برای سال های 2030-2021 آماده کرده است. این چارچوب به عنوان یک راهنما برای تحقق چشم انداز تبدیل شدن به یک قدرت اقتصاد دیجیتال که رشد اقتصادی فراگیر، متصل و پایدار را پیش می‌برد، عمل خواهد کرد.

منبع: MFA

لینک کوتاه مطلب : https://ssed.ir/?p=2440

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Unknown